לתרומות לחץ כאן

צביעת שערות הזקן / צביעת שיער על ידי גוי

ב"ה
שלום וברכות רבנים
(א) אני מבין שיש אסור "לא ילבש גבר שמלת אשה". זה נאמר גם על צביעת שיערות הראש לגברים לנוי, היות שנשים מקפידות על זה ויש להן שערות בראשן. אבל כאשר המדובר הוא בזקן דווקא, ולנוי: למה יהיה אסור לגברים לצבוע את זקנם? הרי נשים אינן מגדלות זקן (בר מינן!).
(ב) ואם ליהודי יהיה אסור לצבוע את שערות זקנו, לנוי, האם מותר יהיה לו, לבקש מגוי לצבוע את שערות זקנו?
תבורכו

(אם מצאתם איזה טעות בכתיבה, תרגישו חפשיים לתקנו טרם לפרסם את שאלותיי באתר…)

תשובה:

שלום רב

השאלה אכן במקומה, אבל התשובה פשוטה, באיסור של לא ילבש גבר שמלת אשה לא צריכה להיות התאמה מוחלטת בין הפעולות, כיון שצביעת שער באופן כללי היא הנהגה של נשים, גם גבר אסור בכך למרות שהוא מבצע את הפעולה בזקן.

משום כך אסור לעשות זאת גם על ידי גוי, כיון שהגוי עושה זאת בשליחותו ונחשב הדבר כאילו הוא עצמו מבצע את הפעולה הזו.

מקורות:

ראה מחנה אפרים שלוחין סי' יד שאף שאין שליחות לגוי מדאורייתא מדרבנן יש שליחות לגוי, ואדרבה, ביהודי קיים המושג שלך אין שליח לדבר עבירה ואילו בגוי יש שליח לדבר עבירה. כמו כן ידועים דברי המחנה אפרים שפועל דינו חמור משליח, כיון שידו כיד בעל הבית, וכאשר הוא מבצע פעולה מסוימת נחשב הדבר כאילו המשלח עשה זאת בעצמו. מעבר לכך יש לדון ולומר, שאיסוןר לא ילבש אינו רק בעצם הפעולה, אלא ההנהגה הזו להיות עם שיער צבוע היא הנהגת נשים האסורה על גברים, וכפי שברור שהאיסור של בחוקותיהם לא תלכו אינו אמור רק על מעשה לבישת בגד כזה או אחר, אלא כל זמן שאדם לבוש בבגד הוא עובר באותו איסור, וכך גם בענינינו.

שבת שלום!

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. שלום לרבנים.
    תודה רבה על תשובתכם.
    בעבר: הלא היה גם אסור לגברים לשים שעון יד היות שהיה נחשב כהנהגת נשים ולכן גברים הכניסוהו בתוך הכיס? והלא זה נכון שהיות שנהיה הדבר נפוץ עד היום בין גברים לשים שעון יד, התירוהו גם לגברים? גם צביעת שיערות הזקן נהיה נפוץ בין גברים בימינו.
    וקשה לומר שמנהג נשים הוא. נשים נוהגות לצבוע את שיערות ראשן ולא שייך אצלן *כלל* צביעת זקן, ואיסור "לא ילבש" חל דווקא בדברים המיוחדים לנשים שנאסרו על גברים ולהיפך.
    לכן, עדיין אינני מבין את האיסור בעומקו.
    תודה לכם מראש.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל