לתרומות מתנות לאביונים לחץ כאן

מסייע ביד עוברי עבירה בפרי מורכב

מדוע אנחנו אוכלים אגסים?
הרי למרות שלא נאסרו פירות מעץ מורכב הלא נאמר שיש מסייע בידי עוברי עבירה שהרי המרכיבים עושים כן על מנת שימכרו את הפירות הללו ואנו בקנייתים מבטיחים את ההרכבה הבאה.

תשובה:

ראשית כדבריך, התורה אסרה להרכיב אילנות, אבל התורה לא אסרה לאכול את הפירות שגדלים מהם, וכפי שמבואר ברמב”ם הלכות כלאים פרק א’ הלכה ז’ ובשולחן ערוך יורה דעה סימן רצ”ה ומקור הדברים מבואר בגמרא בחולין [קטו].

לגבי איסור מסייע לדבר עבירה [אגב אינני בטוח שאגס הוא פרי מורכב, אבל יש פירות רבים מורכבים כמו הנקטרינות], נראה שכיון שכל אדם שאוכל המעשה שלו אינו משפיע במישרין על הענין, ורק בהצטרפות הציבור כולו ניתן להשפיע, אין בכך חיוב, במיוחד כיום שהציבור הדתי הוא מיעוט במדינה ופירות עומדים גם ליצוא וכו', כך שלמעשה אין כל השפעה לאכילה שלנו על הענין.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. מבחינה הלכתית נטו, נראה שכיון שכל אדם בפני עצמו אינו משפיע מותר לאכול, אין חובה להתאגד כדי לבער את החטא מן הארץ, אבל ודאי שכציבור, אם יש יכולת וכח חשוב לעשות זאת. אמנם, ראה בשו"ע שם שכאשר כבר יש אילן מורכב מותר לקחת ממנו ענפים ולנטוע במקום אחר, כך שניתן פשוט להשתמש במה שכבר הורכב, וזה בהחלט גורם שלא נוכל להחרים את התוצרת שמסתבר שרובה מאילנות שהורכבו לפני שנים רבות ונזרעו מחדש. כמו כן ניתן לעשות שותפ]ות עם גוי ואז אין צורך לעקור את האילן, ראה פתחי תשובה שם.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל