לתרומות לחץ כאן

האם בזמן הזה אדם יכול להתעקש שלא ידונו אותו אלא בדין תורה גמור?

לכבוד הרב שליט"א,
כפי הידוע לי, בבתי דין של היום, למעשה תמיד עושים בוררות, ולא דין תורה.
לעתים קורה שהנתבע בטוח בעצמו שאינו חייב שום דבר. בדין תורה גמור, יהיה קשה מאוד להוציא ממנו ממון (וגם אם יוציאו, הוא יוכל להשביע את התובע שבועת היסת). במקרה כזה, מאוד לא כדאי לנתבע להסכים לבוררות.
אך כפי שהבנתי, באופן מעשי, גם עם הנתבע מאוד יתעקש שידונו דין תורה בדווקא, זה פשוט לא יילך לו. ויכריחו אותו להסכים לבוררות. (שמעתי גם מהטוען רבני רב רבני האתר, שזה מגיע עד לכתב סירוב).
האם אני צודק בתיאור המציאות?
אם כן, הייתי מאוד רוצה לשמוע הסבר המתיישב על הלב – מה עומד מאחורי ההנהגה זו של בתי דינים.
בפסקי דין רבניים חלק יא פס"ד בעמוד 259 ראיתי תיק העוסק בשאלה זו. המסקנה שם שאכן אפשר לכוף את הבעל דין אפילו לפשרה, משום שיש שיטה שכופים על לפני משורת הדין. הטעם הזה, במקרים רבים, נשמע מוזר ביותר – אם הנתבע יודע שחברו תובע ממנו שלא כדין כלל, מה שייך בזה לפנים משורת הדין.

ישר כח על התשובות המחכימות באתר!

תשובה:

שלום רב,

אני מתנצל על האיחור במתן התשובה,

אני מכיר מקרים בהם התעקש הנתבע שרצונו בדין תורה ולא בפשרה והפסיד עקב כך. לא תמיד המוחזק גובר, בהרבה מקרים העילה להוציא ממון מוסכמת, הנתבע טוען טענות נגדיות והן נידחות מחוסר ראיות ברורות. בעוד שלפי פשרה או יושר היה ניתן להגיע לתוצאה אחרת.

הגר"נ נוסבוים שליט"א סובר שבכל דין תורה הנובע מכוח הסכם ניתן לכפות על פשרה שמסתמא ההסכם הוא הוא על דעת הנהוג בבית דין. מדובר בסברה מחודשת קצת.

למעשה, תמיד כאשר צד מסוים התנגד לפשרה, הסבירו לו שבית דין יפשר רק במקרים שמבואר בפוסקים שיש לפשר וכולם מסכימים לכך (אני לא נתקלתי למקרה של סירוב). וגם מבלי שהצדדים ידרשו זאת כמעט ולא מפשרים ללא הסכמת הצדדים לפשרה, אם לא במקרים שמבואר בפוסקים לפשר, או במקרים חריגים אחרים.

יש לציין שאף אם לא ניתן להוציא כתב סירוב למסרב לפשרה, מכל מקום אם שום בית דין אינו מוכן לדון דין תורה גמור ולהשביע שבועה חמורה על סכום כסף קטן, מותר לתובע לתבוע בבית משפט אזרחי אחר שאינו מוצא בית דין שמוכן לדון בהתאם לדרישות הנתבע. עיין בספר חשק שלמה בהגהות על טור חו"מ סי' סא אות יג.

הצטרף לדיון

תגובה 1

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל