לתרומות לחץ כאן

התנהלות בית חולים בשבת

שלום אבקש לשאול שתי שאלות בבקשה
1 כתיבה בשבת ע"י צוות בית חולים כדווח על חולה ?
2. הכנת מזון מרוסק בשבת ע"י בלנדר לחולה שאינו יכול לאכול אוכל מוצק ? איך ? וע"י מי בדיעבד
תודה
תשובה:

שלום רב

  1. אני מבין ששאלתך אינה ספציפית על מקרה חרום מיוחד ובמקום אונס שאין אפשרות אחרת, שאז ודאי צריך שיקול דעת במקום מה צריך לפיקוח נפש וכדומה, אלא כיצד לקבוע הנהגה כללית בבית החולים על פי הלכה. בזה יש לקבוע שכאשר הצוות המטפל מסתובב בין החדרים בודק את החולים ונותן תרופות וכדומה, תמיד יתלווה גוי לצוות הרפואי, והגוי הוא שיכתוב את הדיווח. שכן עצם הכתיבה אינה בהכרח מוגדרת כפיקוח נפש, וכן החולים רובם אינם מוגדרים בדוקא חולה שיש בו סכנה שמותר לחלל עליו את השבת על ידיי יהודי. אופן ההתנהלות הזו מתבצעת בפועל בבית החולים שערי צדק בירושלים ובבית החולים מעייני הישועה בבני ברק על פי הנחיות גדולי הפוסקים, הייתי מציע לך לפנות לרב פלג רב בית החולים שערי צדק, או לרבנות בית החולים מעייני הישועה כדי לקבל מהם את הטיפים וההנחיות הברורות כיצד הדברים מתבצעים בפועל.
  2. כנ"ל, גם לצורך פעולה כזו יש להעסיק גוי. במקרה שאין גוי בסביבה מסיבה כל שהיא, ומדובר בחולה המוגדר מבחינה הלכתית חולה שיש בו סכנה, יש להתיר לעשות זאת על ידי יהודי. הכלל הוא, שכאשר יש לפנינו חולה שיש בו סכנה, מותר לדאוג לצרכיו לא רק במה שנוגע ישירות לרפואתו,]אלא גם במה שנוגע לחימום חדרו או מאכליו הנצרכים לו. אבל לצורך חולה שאין בו סכנה או שאין לו צורך מיוחד במאכל הזה אין להתיר. אבל שוב, כאשר מדובר במוסד כמו בית חולים או בית אבות, חייב להיות נוהל שבת מסודר, שעל פי מועסקים במקום גויים המונחים כיצד לבצע את התיפקוד השוטף שאינו נוגע לריפוי ממש.

כדאי מאוד לארגן שיעור מיוחד בס' שמירת שבת כהלכתה פרק מ, בו מתבארים הכללים היסודיים על אודות התנהלות הרופא ובית החולים בשבת.

בהצלחה רבה ושבת שלום.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל