לתרומות מתנות לאביונים לחץ כאן

טלטול בגופו בשבת

בס"ד.
שלום לרב היקר,
1. האם טלטול כלאחר יד (היינו בידו בשינוי כגון בגב ידו וכו.) דינו כטלטול מהצד שמותר רק לצורך דבר המותר? (בשונה בטלטול בגופו כגון בראשו וכו. שמותר בכל ענין).
2. האם מותר לצאת באמצע קריאת התורה כשיש עשרה בלעדיו כשנצרך לנקביו?
* חשוב לי מאד שיהיו מקורות בפוסקים לתשובה.
תודה רבה מראש.
תשובה:

שלום רב

  1. טלטול בגופו שהותר הוא דוקא באופן שהוא נעשה כלאחר יד, כלומר אין כאן שתי הגדרות אלא הכל אחד, כמבואר ברא"ש פ"ג סי' יט, וראה שמירת שבת כהלכתה מהדו' ישנה פ"כ הערה רמד מש"כ בזה, ולכן כאשר הרגילות היא לטלטל דבר מסוים ברגל אסור לטלטלו כך בשבת.
  2. לא מצאתי מקור, אבל מסברא נראה פשוט שאם אינו במצב של בל תשקצו – שאינו יכול להעמיד עצמו פרסה, אסור לו לצאת, ואם הגיע למצב זה – מותר, וכפי שחילקו בענין זה בסי' צב לגבי כל ברכה או תפילה שנזדמנה לו והוא עלול להפסידה אם יצא.

הצטרף לדיון

תגובה 1

  1. בס"ד.
    שלום,
    מצאתי בהלכה ברורה חלק ה' עמ' רפט ובפס"ת סימן קמה שאין לצאת באמצע קריאת התורה אפילו אם נצרך לנקביו כל שיכול להעמיד עצמו עד סיום קריאת העולה לתורה וייצא רק בין גברא לגברא שגדול כבוד התורה ככבוד השכינה ולכן דין קריאת התורה לענין זה כתפילת שמו"ע שדוחה איסור דרבנן של בל תשקצו וכך פסק ערוך השולחן בסעיף א'- וזה תוכן דבריו –
    "דדינו כאמצע שמו"ע דגדול כבוד התורה ככבוד השכינה דדוחה ליתא דבל תשקצו" עכ"ל.
    (ולענ"ד על סמך פסק ההלכה ברורה בהלכות תפילה צב שכל זה אפילו שלא יכול להחזיק פרסה , אולם אם כוח הדוחה גדול מכח המחזיק שזאת דרגה חמורה ביותר של בל תשקצו – אז רק בתפילה יש להחמיר אליבא דמרן והרשב"א אולם בשאר המצוות יש להקל כדעת הרמ"א בדעת תרומת הדשן שרשאי אפילו בתפילה להפסיק במצב חריף כזה וייצא לנקביו וק"ו בקריאת התורה).
    ערן.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל