לתרומות לחץ כאן

ספיחין בעשבי תיבול

שלום וברכה כבוד הרב
לגבי ספיחין, כמדומני שבראש השנה כבר חתכתי מספר עלי צמח לבנדר שגדלו במרפסת של ההורים, ובדיעבד חשבתי לעצמי שהרי אלו עלים שגדלו בשנה השביעית אז מה לעשות איתם?
אבל האמת היא שהתמהמתי בשאלת השאלה הזאת או בטיפול בעלים כבר לא זוכר. ובינתיים לא זרקתי אותם, אנ כבר לא זוכר אם באמת זה היה אחרי שנה שביעית או שאולי התבלבלתי ולקחתי קצת לפני סיום שנה שביעית.
מה אפשר לעשות איתם?

תודה רבה כבוד הרב

תשובה:

שלום רב

יש שהקילו בירקות אלו שאין בהם דין ספיחין אף שקדושים בקדושת שביעית, כיון שהם צמחים רב שנתיים, כך הובא בכרם ציון הלכות פסוקות פרק ט ס”ק א מהגאון רבי צבי פסח פראנק רבה של ירושלים, אולם בשו”ת אור לציון שביעית פרק ה כתב להחמיר בזה לכתחילה, וזאת משום שלא נתנו חכמים דבריהם לשיעורין, וכל שהוא מין אדמה דינו כירק שיש בו איסור ספיחין, וסבר שאין להקל בזה אלא לילד קטן או לחולה הזקוק לכך. בס’ חוט שני עמוד תלו כתב, שכל זמן שניכר שענפיו החדשים של הנענע קשורים לצמח הראשון אין בו איסור ספיחין, וכן פסק לקולא הגר”ב זילבר בברית עולם סי’ ג ס”ק סו. וכ”כ להקל הגר”י יוסף בספרו השביעית והלכותיה פרק כג. בשו”ת ישכיל עבדי (יו”ד חלק ח’ סי’ ל) שאף פסק לאסור שיש איסור ספיחין בנענע ולדעתו לא חילקו חכמים בין צמחים חד-שנתיים לצמחים רב שנתיים אף שלא שייכת בהם הסברא של “שמא יזרע בסתר ויאמר ספיחין הם”. וכן פסק הגרח”ז גרוסברד בספר זצ”ל תורת השמיטה (הע’ מט) לגבי הבננה. כך שהמיקל בכך יש לו על מה לסמוך והמחמיר לכתחילה בפרט כשלא ניכר שהוא חלק מגידולו הראשון תבוא עליו הברכה.

במקרה שלך שמדובר בכמות מועטת – תזרוק.

בהצלחה רבה

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל