לתרומות לחץ כאן

מניעת הריון לפני קיום מצוות פריה ורביה

שלום כבוד הרבנים,
אשתי לאחר לידה ראשונה של בן זכר ראשון בלידה קיסרית וקשה אחרי זירוזים שלא הצליחו וכו..(הייתה בבית החולים כשבוע וחצי)
ולא מוכנה לשמוע כרגע על הריון נוסף אחרי הלידה הקשה שעברה פיזית ונפשית ורפואית.רוצה היתר לגלולות לפחות למשך שנה+ האם הרב יכול להתיר?

תשובה:

שלום רב,

בסיטואציה כזו אני אכן חושב שניתן להניח לה. ולראות מה קורה בעוד חצי שנה, לא צריך לקבוע כבר עכשיו מה יהיה בעוד שנה+

בשו"ע (אבה"ע עו) מבואר: "האשה שהרשית את בעלה אחר שנשאת שימנע עונתה, הרי זה מותר. בד"א, שקיים מצות פריה ורביה. אבל אם לא קיים, חייב לבעול בכל עונה עד שיקיים". כלומר, יש חיוב של פריה ורביה, ואסור לדחות סתם כך. אולם יש לשים לב, מצוות פריה ורביה שונה בגדרה משאר מצוות. מצוות שהן חיוב, עד שלא קיים את המצווה חייב בכל יום לקיימה. ואילו במצווה זו נאמר שגדרי חיוב המצווה הוא בגדרי חיוב עונה (כל אדם לפי זמן עונתו, הספנים פעם בחצי שנה וכו', למרות שלכאורה עדיין לא קיים את המצווה, אז איך הוא יכול להמתין זמן כה ממושך? אלא רואים שגדרי חיוב המצווה הוא להשתדל ככל יכולתו ברמת הסבירות. וכשם שחיוב עונה זה בהתאם למקובל ולכן הספנים פעם בחצי שנה וכד', כך גם חיוב פריה ורביה הכפופה לחיובי עונה.

זה מה שנותן לפעמים פתח להתיר ולהמתין עם המצווה במצבים מסויימים. אולם יש לזכור, את לשון השו"ע הנ"ל, ואסור לזלזל במצווה זו. כך שאין כל סיבה להתיר עכשיו להשתמש במניעה זמן כה ממושך. בעז"ה בעוד תקופה, יחלוף חצי שנה האשה תתחזק מעט גם פיזית גם נפשית, ותוכלו להמשיך ולהשתדל בקיום המצווה.

בהצלחה ורוב נחת!

הצטרף לדיון

2 תגובות

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל