לתרומות לחץ כאן

שפרה ופועה מול ציווי פרעה להרוג את הזכרים

בפרשת שמות מובא כי פרעה וציוה את המיילדות: …" וּרְאִיתֶן עַל הָאָבְנָיִם, אִם בֵּן הוּא וַהֲמִתֶּן אֹתוֹ, וְאִם בַּת הִיא וָחָיָה…", ואז בתגובה לכך: וַתִּירֶאןָ הַמְיַלְּדֹת אֶת הָאֱלֹהִים, וְלֹא עָשׂוּ כַּאֲשֶׁר דִּבֶּר אֲלֵיהֶן מֶלֶךְ מִצְרָיִם, וַתְּחַיֶּיןָ אֶת הַיְלָדִים.."
שאלה היא, האם רק בשל כך בלבד שהמיילדות יראו מהקב"ה לא המיתו את הזכרים?, והלא איסור רצח הוא אחד מן המפורסמות!?.
למה לבסוף המילדות נמנעו מלהרוג את הזכרים האם בשל צו אלקי או צו אנושי?

תשובה:

שלום רב,

אכן קושיא עצומה. אולם ראה במהרש"א (סנהדרין נז,ב) על הגמרא שמביאה את דיני בן נח, שהוא נהרג גם על הריגת עובר (שלא כמו יהודי שאינו נהרג על הריגת עובר, וכך כתב שם:

"בזה אמרתי ליישב בפ' שמות שדקדק הכתוב לאמר ויאמר מלך מצרים למילדות העבריות דודאי פרעה לא שאל מהם להרוג הזכרים בידים דבן נח מוזהר על שפיכות דמים ולכך לא אמר כן למילדות המצריות שהוזהרו על שפיכות דמים אפילו בעוברים אבל למילדות העבריות אמר שהותר לכם להרוג עובר במעי אמו וראיתם על האבנים קודם שיצא לאויר העולם אם בן הוא וגו' וכיון שאי אפשר בהם לפטור משפיכות דמים רק בתחילת יציאת הולד קודם שיצא ראשו או רובו הוצרך לתת להם סימנין כמו שכתוב בפרק קמא דסוטה וראיתם על האבנים סימן גדול מסר להם כו".

ועל כך כתב הפסוק: "וַתִּירֶאןָ הַמְיַלְּדֹת אֶת הָאֱלֹהִים, וְלֹא עָשׂוּ כַּאֲשֶׁר דִּבֶּר אֲלֵיהֶן מֶלֶךְ מִצְרָיִם, וַתְּחַיֶּיןָ אֶת הַיְלָדִים".

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. לעניות דעתי הייתי מעוניין להציע תשובה שחשבתי עליה, שאולי כבר מישהו ענה כך עליה ואודה אם אקבל מכם ביקורת על כך. הייתי רוצה להציע פרשנות שניתנה כבר בשו"ת ובשאלות שהופנו לחכמים שונים בעניינים אחרים (ראו לדוגמא: חזון איש, אמונה ובטחון, פרק ג שם נאמר כי תחרות עסקית מותרת בתחום החינוך, גם במחיר פגיעה במורים אחרים וכי אין כל משקל לדעה האנושית [ע"פ חושן משפט בשו"ע] כאשר מגדירים מהו גזל ומהו מעשה מותר, כל העניינים הללו נקבעים ע"פ דין התורה).

    מתוך כך, נראה לי שברי כי שפרה ופועה מצד עצמן לא היו הורגות את הזכרים עפ"י שום ציווי והיה להן בסיס מוסרי איתן אולם פסוק זה בה להראות שבדילמא בין המוסר האנושי הטבעי ואפילו ההגיוני בעיני בשר ודם אל מול המוסר אלוקי, הרי שיד המוסר האלוקי על העליונה לעולם. וזאת הסיבה כפי שנאמר "ותיראן המילדת את האלקים", שכן ראשית חכמה יראת השם.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל