לתרומות לחץ כאן

קיום מצוות פריה ורביה בליל החתונה

שלום לכבוד הרבנים
האם מותר לזוג להחליט יחדיו שהם אינם משמשים בליל החתונה אלא כמה ימים אחרי, הן מצד עייפות והן מצד רצונם להכיר יותר ולחסוך בושה? אשמח בנוסף לתשובה להפנייה למקור מסויים

תשובה:

שלום רב,

מעיקר הדין כתוב בשו"ע (אבה"ע סי' עו סעי' ו'): "האשה שהרשית את בעלה אחר שנשאת שימנע עונתה, הרי זה מותר. במה דברים אמורים, שקיים מצות פריה ורביה. אבל אם לא קיים, חייב לבעול בכל עונה עד שיקיים". כלומר, בכל חיוב עונה כולל בליל החתונה.

אמנם ברור שחיוב פריה ורביה כפוף לחיוב עונה. כלומר, למרות חובת ההשתדלות ואיסור הדחיה, החובה היא רק בהתאם לחיובי עונה, פעמים בשבוע, או לספנים (שהיו במלאכה זו לפני הנישואין) טווח ארוך יותר. ומדוע שלא יהיה חובה בכל יום וכו’? אלא ברור שההגדרה היא שיש חובה לנהוג כמנהג העולם, ובמסגרת זו להשתדל ככל יכולתו. לכן איחור במסגרת הנורמה המקובלת שייך לומר שאין זה כלול בחיוב פריה ורביה. אולם בליל החתונה המקובל הוא שזה חלק מחיוב המצוה של פריה ורביה, לכן מקובל לומר שאין לדחות את המועד הזה.

יחד עם זה, מאחר שהיום הכלות נוטלות גלולות עד החתונה. כלומר, אין סיכוי שהיא תתעבר מיד לאחר החתונה בגלל שאין לה ביוץ. לכן ניתן לדחות מעט את המועד.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל