לתרומות לחץ כאן

לגבי ירושה והעברה בעלות רק בבי"ד ולא ע"פ חוק

בס"ד

שלום לכבוד רבני בית הוראה שליט"א,

שאלה: מת אב ולא הספיק לכתוב צוואה, ואם כבר קיבלו האלמנה וג' בנים כל אחד חלק בשווה, לפי חוק עכו"ם בחו"ל. ואם אחד מהבנים מצא שכיון שהוא בכור מגיע לו יותר וגם לאמא לא מגיע ירושה ובדואי יש אופנים לסדר לה משהו מכובד וכו'. ותסריט כזה נולד שאלות וצדדי הספק כך :

א. אם הם אנשים שהשעה דחוקה קצת, ובתסריט של הסכמה של כולם ע"פ הלכה לסדר הכל יפה בלי מחלוקת לכולם (כולל האמא), כדי לתקן חלוקה שעשתה המדינה ורק רוצים זה בשטר בב"ד ולא גם ללכת למדינה ולשנות בחוקותיהם באופן רשימי במדינה כי זה עולה כסף והם דחוקים ולא רוצים לבזבז, האם שפיר דמי? או גם צריך לעשת כי חוק המלכות? נ"מ בזה שאע"פ שכל אחד ויתר משהו לשני וכו' זמנים דיכול לקרות בעיה בחלק אחד של היורש אחד וכשיש התחייבות לפי החוק הוא אשם לכאורא. אבל שה לא מוחלט כי כל מדינה ומדינה יש שנוי בחוקיהם, ולדוגמא כאן באמריקא לפי החוק כדי להיות שוטף בעסק מספיק לחית יד כדי שיחשב כשוטף וגם יהיה אחראי במשהו.
ב. ועל נדון זה, אע"פ שאין בעיה באופן החלוקה, יכול אחד מאחים לדרוש שיעשו גם העברה בחוקיהם כדי להשמר מבעיות שתוכלו לקרות ? כגון אם אחד יורש עסק כמו בית אבות שיכול לקרות בעיה אם יש פשיע ואחד מן הזקנים מת וכו'…

ג. אם רוצים לעשות כך לכתחילה שרק יעשו זה בב"ד בלי העברה לפי החוק, כיצד מורים להם?

אשמח לשמוע חוות דעת מכם.
ברכה והצלחה

תשובה:

שלום רב,

כמבואר בשו"ת רב פעלים חלק ב חושן משפט טו, שהבנות שרשמו עליהם ירושה שעל פי דין היא של הבנים, אין לבנות חובה לחתום בחינם (וראייתו מהטור בס' ס). ולכן הבן הפשוט יכול להתנות  שהחתימה שלו בבית דין היא בתנאי שיעביר את הנכסים גם ברישום השלטונות לבן הבכור ובפרט כשהרישום הנוכחי יכול לגרום לו  נזק.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל