לתרומות לחץ כאן

סירוס בעלי חיים

שלום כבוד הרב יש לי כמה שאלות
1.האם מבחינה הלכתית מותר לסרס בעל חיים
יש לנו כלבה שכשהיתה בת שנה היא נכנסה להריון והיו לה שש גורים וזה גרם לה להרבה מחלות וכו ומבחינה וטרינרית היום הרבה אומרים שזה מאריך את החיים של הבעל חיים וסירסנו אותה אחרי שהיא הביאה גורים האם זה בסדר?
2.האם מבחינה הלכתית מותר להוריד סרטונים מהאנטרנט ומשחקים וכו בצורה פיראטית?
שמעתי שיש דעה של הרב ליאור דב שאומר שזה מותר נראלי לפי שתי המקורות האלה

אמר רבי יוחנן משום רבי שמעון בר יוחאי: מניין לאבידה ששטפה נהר שהיא מותרת? שנאמר: "כן תעשה לכל אבידת אחיך אשר תאבד ממנו ומצאתה"‏[1], מי שאבודה הימנו ומצויה אצל כל אדם. יצאה זו שאבודה ממנו ואבודה מכל אדם.
ומבחינה של

במקום אחר הוא מבהיר: "ישנו מושג של אבידה ששטפה נהר. פירוש הדבר הוא שאדם ירד לרחוץ בנהר, הניח את בגדיו מחוץ לנהר, והגלים באו ושטפו את בגדיו. אדם כזה, אפילו אם הוא יצעק כל היום שהוא לא מתייאש מאבידת בגדיו, זה לא יעזור לו ומי שמוצא את בגדיו זכה בהם. אותו הדבר באינטרנט, כיוון שאין ליוצרי הסרט שליטה על-זה, זה אבוד מבחינתם, וזה כבר לא נקרא שיש להם בעלות על-זה. לכן מותר לצרוב כל דבר".

תשובה:

שלום רב,

1. זה לא בסדר אסור לסרס בעלי חיים גם לא לצורך בריאותן. לפעמים יהיה מותר לומר לגוי שיסרס אותה שלא בידיים. אבל אני לא בטוח כלל שזה המקרה כאן.

 

מקורות:

1. איסור סירוס בעלי חיים נמצא בשו"ע אבה"ע סי' ה' בסופו. וגם סירוס לצורך שמירת בריאותן אסור, ראה בקובץ “המאסף” ה’ סי’ עז שם הובא תשובה ארוכה של היד מלאכי בנושא. שדעתו לאסור משום שברור שאסור לעבור על איסור תורה לצורך הפסד ממון, ואם הבהמה בסכנה אין זה אלא הפסד ממון. ומאחר שיש איסור תורה לסרס בהמה ‘שכתב בארצכם לא תעשו’. אולם בהמשך התשובה (עמוד קיח) כתב שמותר לומר לגוי לסרס כדי לרחם על הבהמה. משום שאנו פוסקים (ראה בית שמואל סוף סי’ ה’) שבן נח לא מוזהר על הסירוס. אלא שאסור לומר לו מצד אמירה לגוי, וחידש שלא אסרו חכמים אמירה לגוי במקום שאדם בהול על ממונו ויש חשש שיעבור על איסור דאורייתא. ובהמשך הובא תשובת האור החיים שהסכים לפסק דינו של היד מלאכי.

תשובות אלו הובאו גם בשו”ת בני יהודה (מהר”י עייאש, ח”ב סי’ מז) ושם חלק עליו, ולדעתו אין היתר לומר לגוי לסרסו בידיים, אלא רק ע”י אמירה לגוי בגרמא (לדוגמא, באופן של שתיית כוס של עיקרין). וראה בפתחי תשובה (אבה”ע סי’ ה’ ס”ק י’) שציין תשובות אלו.

2. לשימוש אישי מותר להוריד מהאינטרנט. למרות שהסברא שאתה מציג כאן אינה נכונה, ראה כאן וכאן.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל