לתרומות לחץ כאן

מקדש שאינו לוגם רוב רביעית מהיין

שלום רב,
השבת בע"ה אני אשתי והילדה שלנו מתארחים בשבת קודש אצל חמי וחמותי.
לאחרונה שמתי לב שכאשר חמי מקדש הוא אינו שותה רוב רביעית מהיין, אלא לוגם מעט מאוד.
אין טעם להסביר לו כל דבר הלכה, בכל פעם שאני מסביר לו דבר הלכה שלמדתי, הוא לא מקשיב, כועס ומשוכנע שאני מקצין.
למשל, דיברתי איתו לא פעם על כך שהמקדש צריך לכוון להוציא ידי חובה את השומעים. הוא טוען שזה לא נכון ושרק מי שמקשיב צריך לכוון לצאת ידי חובה. כך שסביר מאוד שהוא אינו מכוון כלל להוציא אותי ידי חובה.
כיצד לנהוג על מנת לצאת ידי חובת קידוש על היין? (אין לי אפשרות לקדש על כוס יין משלי, זה יפגע בחמי ויביא למחלוקת נוספת)

בברכה
תשובה:

שלום רב

מעיקר הדין לדעת רוב הפוסקים אכן המקדש או לפחות אחד מהשומעים צריך לשתות מלוא לוגמיו מהיין, כמבואר בפסחים קז א ובטוש"ע סי' רעא סעי' יג. אולם, בדיעבד כתב שם המגן אברהם ס"ק ל, שיש לסמוך על דעת הסוברים שאם בצירוף כל המסובים שתו מהכוס מלוא לוגמיו די בכך [והיא שיטת הריטב"א בעירובין דף מ ב בשם הרא"ה], ובמקרה שלך בודאי היא שעת הדחק שיש לסמוך בה על הכרעתו של המגן אברהם.

לענין מה שהוא אומר שלא צריך לכוין להוציא, אני חושב שהוא פשוט לא מבין מה הוא אומר, הרי הוא מברך בקול כדי שכולם ישמעו ממנו את הקידוש, זה נקרא לכוין להוציא את כולם… נראה שכוונתו היתה שלא צריך איזו כוונה אקטיבית, ובזה שהוא מקדש עבור כולם די, ובזה הוא בעצם צודק…

בהצלחה רבה ושבת שלום.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל