לתרומות לחץ כאן

ריבוי ילדים בזמנינו

שלום רב
הרי ידוע לנו מה גודלה של מצוות פרו ורבו, והעניין לעסוק בפריה ורביה. אך, השבוע, פרשת מקץ, מא, נ. אנו נתקלים בדברי רש"י, המסתמך על דברי רבותינו, על כך שבשני רעבון אין לאדם לשמש מיטתו. ידוע לרבים שהמצב הכלכלי בקרב משפחות שומרות תורה ומצוות לא מעטות, הינו בכי רע, ואצל חלקן רע מאוד עד כדי מצב של "שני רעב". ניתן להסיק מדברי רבותינו, לעניות דעתי, שבאים למנוע מעמסה ונטל נוספים על המשפחה בעיתות מצוקה, ולכן מבקשים למנוע המשך ילודה. כמו כן, כנראה באים למנוע סבל לשאר ילדי המשפחה שיצטרכו להתחלק עם ובמידה ותגדל המשפחה.
לסיכום, איך ניתן ליישב את דברי רש" י והגמרא עם המצב בקרב הציבור הנ"ל, ומדוע לא ניתנת הוראה לצמצם ילודה באופן זמני או שלא להפריז מעל כמות מסוימת, שהרי ידוע שישנם מקרים לצערנו שכל המוסיף גורע מהאחר.
תודה, ושנזכה לשפע הן כלכלי והן רוחני ולפריה ורביה ללא כל התלבטות. חג שמח.

תשובה:

שלום רב,

הסיבה שאסור לאדם לשמש מטתו בשני רעבון אינו בכלל בגלל פרנסת הילדים שיוולדו. אלא בגלל שיש להצטער עם הציבור שסובל (ראה משנה ברורה סי' תקעד סק"ט. ומסיבה זו כתב הרמ"א (סי' רמ סעי' יב) שהוא הדין גם בשאר תקופות של צרות יש בעם ישראל.

לעצם הטיעון שהמצב הכלכלי קשה מאד היום, לכן צריכים לבחון את ריבוי הילדים לפי מה שאמרו מגמרא הנ"ל. (גם אם היה הפירוש שנתת נכון). עובדתית אתה לא צודק. לא היה עוד דור שהיה בו כל כך הרבה שפע כמו היום, העובדה שאנשים קשה להם וכו' זה בגלל רמת החיים שעולה אצל הרבה אנשים, וזה מקרין גם על מי שאין לו. העובדה שעשרות אחוזים מוגדרים מתחת לקו העוני, אינו אומר שהם רעבים. אני לא מאמין שיש היום יהודי אחד בארץ שהוא בסכנת חיים בגלל רעבון. מה שלא היה כך בעבר. לא שמעתי מעולם שהפוסקים כתבו כהוראה כללית שיש לצמצם את הילודה, בגלל המצב הכלכלי הקשה ביותר שהיו משך הרבה מאד דורות.

אני לא קובע כלום איך וכיצד צריך להראות המצב המשפחתי אצל כל אחד. כל אחד ואחד יעשה את שיקוליו ולבטיו עם עצמו או בהתייעצות. אבל ודאי שכהוראה כללית, המציאות וההיסטוריה טופחות על פני הרעיון.

הצטרף לדיון

תגובה 1

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל