לתרומות מתנות לאביונים לחץ כאן

האם מותר למכור מוצר שלא בטוח שיעיל

שלום וברכה! ברצוני לשאול שאלה בנושא מקח וממכר אני טכנאי למוצרי חשמל עבודה שכוללת גם מכירת אביזרים נלווים ישנו מכשיר למניעת אבן במכונת כביסה שמתחבר על הצינור מים של המכונה המכשיר עשויי ממגנט חזק שעי" פעולה מגנטית אמור לרכך את האבן במים בכניסה למכונה. למען האמת אני לא בטוח שהדבר הזה באמת עובד למרות שהוא מוכר מאוד בשוק אך אני שומע גם מטכנאים אחרים שלא ברור אם המכשיר הזה עובד קצת או בכלל לא .השאלה היא האם מותר למכור מוצר שלא כל כך מאמינים בו והאם מותר לשבח אותו בפניי הקונה. חשוב לי לציין שלפני שנה שאלתי את השאלה הזאת את אחד מראשי הכוללים לדיינות והוא השיב לי שמותר בטענה שאם אני לא מאמין במוצר אז בגלל זה יפסיקו לייצר אותו אך ליבי לא שקט אם זה . תודה

תשובה:

שלום רב,

אדם ישר דרך והגון כשהוא מוכר מוצר עליו לומר את כל הידוע לו על המוצר. ואם אתה לא בטוח שזה מועיל, אתה יוכל לומר לאנשים עד כמה האבן מזיקה למכונה,ויש מכשיר למניעת אבן שכדאי לשים אותו. אבל אתה רוצה להדגיש בפניהם, שיש טכנאים שהסתפקו האם זה מועיל או לא. יתכן שתמכור מעט פחות בעקבות המידע הזה, אבל מה שתמכור זה יהיה בלב שקט. אני לא בטוח שניתן לסמוך על האמירה שציטטת בשם אותו רב ולהמשיך למכור בישרות, אדם שרוכש מוצר כלשהו, מצפה שהמוכר יידע אותו בכל מה שהוא לפחות יותר אודות המוצר.

כתב הרא"ש (חולין פ"ג סי' לד) לגבי מחלוקת הראשונים האם אדם שמכר בהמה שהיא ספק טריפה נחשב למקח טעות או לא: "שאני התם שהמוכר מכיר במומי השור והעבד ועל זה סמך הלוקח ולא מתנה משום דשארית ישראל לא יעשו עולה ולא יאנהו במקחו. אבל בדבר שאין המוכר יודע כמו שהלוקח אין יודע בעי ליה ללוקח לאתנויי במידי דשכיח ומדלא אתני אחולי אחיל וקנה כדרך כל לוקחי בהמות שאינם נמנעין מלקנות בשביל ספק טריפות". נכון שהדמיון לא למגרי דומה, אבל הרעיון כתוב ברא"ש שהקונה מצפה שהמוכר יהיה ישר דרך וכל מה שהוא יודע אודות המוצר הוא יספר לקונה.

 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל