לתרומות לחץ כאן

זריזין מקדימים בברכת הלבנה / הכנסת מאכל לשירותים / עקירת עץ מאכל

בס"ד

שלום לכבוד הרבנים שליט"א
1 מה המעלה/עדיפות ברכת הלבנה זריזין מקדימין ביחיד או מוצ"ש ברב עם? אודה לכם על מקורות

2 האם מותר להיכנס עם סוכריה בפה לשירותים רק כדי לקחת חפץ ולצאת?

3 חבר קנה בית עם עצי פרי בשטח מאוד מפריע לו תופס לו שטח נרחב בגינה,האם יש דרך היתר לעקור אותם? טוען שהעצים מתולעים

תודה רבה

תשובה:

שלום רב

  1. לכאורה נדון זה תלוי במחלוקת הידועה מה עדיף, ברכת הלבנה במוצאי שבת כשהוא מבוסם ובבגדים נאים, הוא באמצע השבוע מיד בהגיע זמנה, ובתרומת הדשן סי' לה כתב שבימי הקיץ עדיף להמתין, ובחורף שיש חשש שימנע מקיום המצוה מחמת הענינים יש להקדים, וכן פסק השו"ע בסי' תכו סעי' ב. בדומה לכך הביא הבאר היטב בסי' צ ס"ק יא שנחלקו הרדב"ז והחכם צבי אדם שיושב בבית האסורים ויש לו רשות לצאת יום אחד ולהתפלל במנין, האם ישעה זאת מיד או ימתין לראש השנה או יום הכיפורים, ובשו"ע הרב בסי' צד, בנדונו לגבי אדם שנוסע בדרך שפסק שעדיף להתפלל בהגיעו לעיר בעמידה מלהתפלל מיד בישיבה, ציין לדברי החכם צבי שפסק שקיום מצוה מן המובחר עדיף על זריזות במצוה, ואף בנדוננו יהיה כך לכאורה.
  2. יש להחמיר שלא להכניס, ויש שהקלו בכך בשני כיסויים [כמו בהכנסת דבר שבקדושה. בעיקר דין מאכלים שהיו בבית הכסא, עי’ שו”ת שלמת חיים (ח”ג סי’ ט) דאין ראוי לאוכלם משום “נקיות הדעת”, ואינו איסור ממש, וכ”כ בס’ טעמי המנהגים (דף יא קו”א סעי’ כ) שמהר”ש מבעלז היה מקפיד שלא לאכול מאכלים שהיו בבית הכסא. אולם בס’ ליקוטי מהרי”ח (דברים הנוהגים בסעודה) כתב בשם ס’ שלמי ציבור, שרוח רעה של בית הכסא אינה שורה אלא על האדם ולא על מאכלים, ולכך מותר לאכול מאכלים אלו, אלא שציין שמנהג העולם להקפיד על כך (וע”ע הקדמת ס’ הזוהר י ע”ב, ושער מאמרי רשב”י פ’ תצוה).בשו”ת מנחת יצחק (ח”ג סי’ סג) כתב, שבבית הכסא שלנו יש להקל בזה בשעת הדחק, ובלבד שיהיה נקי מצואה ומכל דבר מזוהם. ועי’ שו”ת משנה הלכות (ח”ה סי’ ב) בשם שו”ת ארץ צבי (סי’ קי) בשם הג”ר מאיר אריק שהקל בזה לגבי שתיית מים בבית הכסא שלנו. וביותר לפמש”נ בלחם משנה (הל’ שביתת עשור פ”ג הל’ ב), ואליה רבה (סי’ א ס”ק ד) בשם דמשק אליעזר (חולין פ”ח סי’ י אות כט), שאפשר שבזמנינו בטלה רוח רעה.
  3. אם העץ לא נותן כלל פירות הראויים למאכל אדם מותר לעוקרו, אבל אם יש פירות כדאי להמנע גם אם מועטים ולא מוצלחים כל כך, בשעת הדחק ניתן לעקור על ידי גוי בתנאי שאתה נוטע אותו במקום אחר, ראה מה שכתבנו בזה כאן. אם העץ גורם להפסד, מלכלך מאוד או מביא חרקים זה כבר דיון מחודש, ראה בענין זה הרבה תשובותכאן.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל