שלום וברכה.
אדם ששוכב עם שמיכה והרגל שלו אינה מתוחה ויוצרת חלל כמו אוהל קטן.
האם מותר בשבת להרים מעט את שיפולי השמיכה, כדי לאפשר לתינוק או חיית מחמד להזדחל פנימה?
החלל (שיותר מטפח) של ההיתר היה עוד לפני שהם באו.
במידה ואסור, האם ע"י הנפת השמיכה כלפי מעלה ולתת לה לצנוח שוב על הרגלים, האם זה יחשב אוהל ארעי בשבת ששינו את צורך הקמתו, ומותר (http://ph.yhb.org.il/01-24-07/) ?
תודה ושבוע טוב
תשובה:
שלום רב
החזקת השמיכה באופן מורם כדי שתינוק יכנס פנימה אינה נחשבת אוהל כלל, כי השמיכה מוחזקת כל הזמן על ידי האדם ולא מונחת על גבי משהו. ראה חזון איש סי' נב ס"ק ב על פי הגמרא בשבת מג ב.
ישר כח.
אך מה זה שונה מ "פרוכת שלפני ארון הקודש, מותר לתלותה בשבת, ובלבד שלא יעשה אהל בגג טפח" (ילקוט יוסף סימן שט"ו סעיף כ"א; http://goo.gl/OyLHcN).
בשאלתי וודאי נוצר גג טפח, ולכאורה יהיה אסור (מדין אוהל ארעי דרבנן שלא נעשה מאליו)?
הלא זה השבתי, שבגלל שהשמיכה מוחזקת בידי אדם אין דין אוהל. הפרוכת לא מוחזקת בידי אדם אלא תלויה על מוט.
תודה רבה לכבוד הרב.
חשבתי רבות על תשובת הרב בהערה.
שנים שאנחנו לומדים את ההלכה של תליית הפרוכת, ורק עכשיו הבנתי אותה. ה' יעזור.
אשריכם תלמידי חכמים.
השאר תגובה