לתרומות לחץ כאן

עין אלקטרונית בכניסה לבנין בשבת

בס"ד, עברתי לגור בבנין חדש. התעוררה בעיה בשבת.בדלת הכניסה יש עינית אלקטרונית שברגע שמתקרבים לדלת הכניסה, מדליקה כמה נורות לד ומפעילה מסך אלקטרוני קטן בבקשה להקליד את מספר הקודן. גם כאשר יוצאים מהבניין, עינית זו מופעלת ונדלקות הנורות. האפשרות השניה לצאת מהבניין היא דרך החנייה. הבעיה שלאחרונה הותקן שער חשמלי ובו שתי נורות בגובה כ-40 ס"מ מהרצפה-אחת ירוקה ואחת אדומה. הנורה הירוקה דלוקה כל הזמן ,וברגע שעוברת מכונית או אדם דרך השער,המנורה הירוקה נחבאת ונדלקת הנורה האדומה עד שלאחר כדקה נחבאת הנורה האדומה ונדלקת הנורה הירוקה. כלומר בשבת יש בעיה לצאת או להיכנס לבניין. השאלה היא האם המעבר דרך השער החשמלי בשבת מותר.

תשובה:

שלום רב

אם יש צורך במעבר שם כדי שהשער או הדלת תפתח, כלומר בלי להצטלם שם או להקיש קוד הדלת לא נפתחת, אין מה לדבר שהדבר אסור, ויש לבקש מהשכנים להסדיר את הענין שבשבת לפחות אחד מהשערים יהיה נקי וניתן יהיה לעבור דרכו.

גם אם מדובר בצילום בעלמא שכרוך בשינוי מצב הנורות וכדומה, אבל הכניסה פתוחה, חובה לנסות לדבר עם השכנים, אלא שבאופן כזה, אם השכנים מסרבים בכל תוקף להסדיר את המעבר בשבת באופן הראוי על פי ההלכה, המיקל בכך יש לו על מה לסמוך לכאורה, שכן מדובר בפעולה של גרמא ולא בפעולה ישרה ומדובר באיסור דרבנן, כיון שיש כאן לדים ולא נורות ליבון, והעובר אין כוונתו לכך, כך שמדובר בעצם בפסיק רישא באיסור דרבנן בדרך של גרמא.

מקורות:

ראה עוד כאן שעסקנו בנושא דומה, ואף שלא כל הטעמים שנאמרו שם מועילים גם כאן, חלקם ודאי שייכים גם כאן. ואף שבפסיק רישא באיסור דרבנן אסור גם הוא [ראה מגן אברהם ס’ שיד ס”ק ה], יש קצת מקום לצדד שכאן הוא פסיק רישא דלא ניחא ליה, כיון שאין לך צורך בכל הענין הזה [מן הסתם גם במך השבוע אתה מוכן לוותר על כך, ואף שיש שהחמירו גם בפסיק רישא דלא ניחא ליה באיסור דרבנן, ראה נשמת אדם כלל ל אות א, והובא במשנה ברורה סי’ שטז ס”ק ה, רבים הקלו, כן דעת הגר"ע יוסף והאור לציון, ובפרט שכאן מדובר בגרמא ולא בפעולה ישירה, וראה עוד שו”ת ברכת ראובן שלמה ח”ג סי’ כח בהרחבה.

ומכל מקום כל מה שכתבנו אינו אלא בדוחק גדול עד מאוד! ברור הדבר שיש לעשות כל מאמץ להסדיר את המעבר בשבת על פי הלכה!

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל