לתרומות מתנות לאביונים לחץ כאן

מותר להטריח כהן? כשרות בתוסף תזונה

א. למיטב ידיעתי, ישנו דין שלא להשתמש בכהן. האם זה דין דאורייתא של "וקדשתו", או תקנת חז"ל וכד'?

בכל מקרה, האם ישנה הלכה גם שלא להטריח כהן, למשל לבקש ממנו לקום, ע"מ שאוכל לעבור במקום מסוים בו הוא יושב?
אם כן, רציתי לשאול מה שבדידי הווה עובדא: ישבתי בביהכנ"ס, כאשר מצד אחד שלי יושב כהן, ומצד שני – החותן שלי (השווער). הייתי צריך לצאת החוצה לצורך מסוים. את מי מהם עדיף (מבחינת הלכה) להטריח, ולבקש ממנו לקום?

ב. תוסף תזונה של ברזל ניתן לעיתים קרובות למעוברות. למיטב הבנתי, זה לא ניחוש או ניסוי (משהו ש"אולי" יכול לעזור), אלא משהו שהכל מודים שמועיל לאישה, ברמה זו או אחרת. על תוסף/משלים תזונה כזה, האם ואיזה סוג של הכשר צריך להיות, אם זה מגיע בטבליות, ויש לזה צבע או טעם? האם גם בזה צריך/עדיף לחפש את ההכשר ברמה הכי גבוהה שניתן להשיג, כמו שאדם נוהג במזונות ביתו, או שבעניין כזה מספיק הכשר מינימאלי (אף אם זה מגוף כשרות עלום/שאינו מוכר מספיק וכד')?

תשובה:

שלום רב

לא מצאתי הלכה מפורשת שלא להטריח כהן בדבר שאינו תשמיש של ממש, אבל גם אם נניח שקיימת הלכה כזו, כיון שלא מדובר בתשמיש של בזיון נהגו להקל.

לגבי התוסף תזונה, אמת שלא צריך בזה כשרות מהודרת, אבל צריך הכשר, ואם תכתוב לנו את שם התוסף החברה וההכשר נשמח לסייע לך בענין.

מקורות:

ראה משנה ברורה סי’ קכח ס”ק קעה שנחלקו הדעות האם כהן יכול למחול על כבודו בענין זה, וכתב שבשכר ודאי מותר, ובחינם ראוי לחשוש ולהחמיר ולכל הפחות יש להחמיר ולהמנע מתשמיש של בזיון. מסברא נראה, שכיון שיש ביניכם יחסים הדדיים, ובזה שאתה מבקש ממנו הוא יכול גם לבקש כנגד זאת ממך, נחשב הדבר כבקשה בשכר המותרת אף לכתחילה.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. עיין בחת"ס בהגהות לסי' קב שמשמע בהחלט שיש איסור להטריח כהן לעמוד!
    גם לתלות שאם הכהן בפעם אחרת יטריח את המתפלל גם לעמוד הרי זה נחשב כשר הדדי, היא מילתא תמיהה מאוד, היכן מצינו שעל ספק תמורה בעתיד דבר שלא ברור ולא מסוכם מראש ייחשב כשכר??!!!

  2. החתם סופר בהחלט מעניין, אולם עדיין יש לחלק בין שם שמדובר בטירחה של ממש להמתין עד שהעומד אחריו יסיים תפילתו, לטורח קל סטנדרטי שאנשים לא רואים בו משהו בר משמעות. ומ"מ הסתמכתי בעיקר על המשנה ברורה שחילק בין טירחה שיש בה בזיון לטירחה שאין בה בזיון.

  3. לכבוד הרבנים מאת שואל השאלה,

    לגבי תוסף התזונה, מדובר במוצר בשם "ברזל פלוס (פמינה)" של חברה בשם אלטמן, בהשגחת גוף כשרות בחו"ל בשם cRc, ובאישור הרבנות הראשית לישראל.

    (אין תחת ידי כרגע שם המפעל בחו"ל שבו זה מיוצר, מקווה שהנ"ל מספיק)

    תודה ויישר כח.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל