לתרומות לחץ כאן

דיני קדימה בכהן

אני בבית חמי ויש לי גיס צעיר ממני, בעלה של אחות אישתי והוא כהן ויש נוהלים של בעה"ב בקדימה ואם התעקש לכבדו לפני אני יצליח האם אני מבחינתי מחויב להתעקש לכבדו לפני או שמא אין דיני קדימה כלל בבית שלא שלי והכל לפי מה שיאמר בעה"ב
וכן רצוני דלעת מה אני מחויב שאני לא ברשות אחרים באיזה דינים הנהגות וכיבודים הנני מחויב
. יישר כח אשמח למקורות

תשובה:

מועדים לשמחה,

א. אכן בעל הבית צריך לחלוק מנה ראשונה לכהן, שהרי כתוב וקדשתו, וראה במשנה ברורה (סי' קלה סק"ט): "וקבלו חז"ל שר"ל לכל דבר שבקדושה לפתוח ראשון ולברך ראשון וליטול מנה יפה ראשון".

ב. מותר לכהן לוותר למי שהוא רוצה, וכך כתב שם במשנה ברורה: "ומ"מ אם רצה הכהן לחלוק כבוד לרבו או למי שגדול ממנו הרשות בידו". ובסי' רא ס"ק יג כתב שמותר לכהן לוותר לכל אדם שירצה ולאו דווקא לאדם שהוא גדול ממנו. לכן, אינך צריך להתעקש שהוא יהיה ראשון אם הוא מוותר לך.

ג. לעצם השאלה, האם החובה היא עליך או על בעל הבית. ברור שהחובה היא על בעל הבית. ויש לעיין האם כשהוא נתן לך ראשון ולא לכהן כפי שהדין דורש, האם עליך לתת לו או להשאיר אצלך, אין לי ראיה לכאן או לכאן. אולם בכל אופן, אני מתרשם שהכהן מוותר על תורו ולכן אין לך כל בעיה.

 

הצטרף לדיון

תגובה 1

  1. רציתי רק להוסיף על דברי הרב, שאם גיסך הצעיר "צעיר" ממך גם בחכמה, אז צריך לכבד אותך לפניו, והבעיה לא מתחילה (עיין שו"ע קסז-יד).
    [אם לא, תשתדל ללמוד הרבה הרבה, כך שתהיה יותר חכם ממנו, כדי שלא להכשיל את חמיך בפעם הבאה. חג שמח.]

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל