לתרומות לחץ כאן

אימי ביקשה להיקבר בדימונה ואנו גרים רחוק

שלום .אשמח ליעוץ ופסיקה בהקדם האפשרי בדבר פסיקת הלכה . אימי גוססת על ערס דווי ויש לה צוואה מוקלטת שהיא מבקשת שנקבור אותה בדימונה ליד הוריה .אנחנו גרים בחיפה ורוצים לקבור אותה בחיפה קרוב אלינו שנוכל לעלות לקיברה .האם אנו צריכים לממש את משאלתה או שאנו נוכל לקבור אותה בחיפה לידיינו . אשמח לתשובה מהירה מכיוון שהזמן קצר . (אנחנו ממוצא ספרדי ) תודה.

תשובה:

שלום רב,

ללא ספק עליכם לקוברה בדימונה בקברי אבותיה שם היא ביקשה להקבר.

צריך להבין ישנם שתי סיבות לקבור אותה בדימונה, הן מחמת שזה קברי אבותיה שזו מעלה גדולה. והן מחמת בקשתה – צוואתה. הרמ"א (יו"ד סי' שעו סעי' ב') כתב שאדם שנקבר שלא בקברי אבותיו. מותר להוציאו מקברו (שזה כשלעצמו דבר נדיר שלא עושים ללא סיבה מיוחדת) כדי לקוברו בקברי אבותיו. וזאת על אף שלא ביקש מפורשות להקבר בקברי אבותיו. וכך פסק הרשב"א בתשובה (ח"א סי' שסט) תוך כדי ציון לצוואת יעקב ליוסף בבקשתו להקבר בקברי אבותיו.

בנוסף כאמור, יש  בקשה מפורשת של האמא להקבר בדימונה. הרשב"א שם כותב על אדם שביקש להקבר בעיר מסויימת, ובשעת פטירתו נאנסו ולא יכלו לקוברו לפי בקשתו. שמותר להוציאו לקברו כדי לקברו במקום בקשתו. אני מניח שהדרכים בספרד לפני 700 שנה היו קשים הרבה יותר מנסיעה היום מחיפה לדימונה אפילו אם זה יהיה כמה פעמים בשנה. וכך רואים בהרבה מהפוסקים שיש לקיים את צוואת הנפטר גם אם זה כרוך בקושי.

ובכל אופן, העליה לקבר כשלעצמה אינה המטרה הטובה ביותר עבור הנפטר. אלא העיקר הוא התפילות, הקדיש, הצדקה, ושאר המעשים הטובים שעושים הילדים עבור ההורים. זה הנחת העיקרי שיש להורים בשעה שהם מגיעים לעולם האמת, וזה כמובן ניתן לעשות גם מחיפה.

שנפגש רק בשמחות!

גמר חתימה טובה

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל