לתרומות לחץ כאן

אבל שאינו רוצה להתפלל לפני העמוד מחמת אימת הציבור

שלום לרב.

אבלים בני אשכנז נהגו לגשת לעמוד שלוש תפילות ביום לע"נ אב-אם ,
השאלה שלי אם מי שזה מאד מלחיץ אותו להיות חזן ש"ץ וקשה לו להתפלל במנוחה כשהוא ש"ץ , האם ניתן להקל שיאמר רק קדיש , ושיקפיד למשל לגשת לעמוד רק לתפילת ערבית .
ולע"נ לנפטר יוכל ללמוד משניות ולתת צדקה וכדומה . חוץ מהקדיש כמובן .

אודה לרב על התשובה

תשובה:

שלום רב,

בודאי שאם אינו מתפלל במנוחת הנפש עדיף שלא יעלה חזן, ויקפיד כמובן על אמירת קדיש ותפילת ערבית. הרמ"א (יו"ד סי' שעו סעי' ג') כתב רק שנהגו כן, ולא חיוב להתפלל לפני העמוד. לכן במקרה כזה ודאי עדיף שיתפלל כראוי ולא ליעלה חזן, ויעשה בזה נחת רוח להוריו.

מקורות:

ראה בספר לקט הקמח החדש (סי' נג ס"ק פד): מצוה להניח לאבל או יא"צ להתפלל לפני העמוד אבל כשאין יכול להתפלל מחמת לעג לשון או אימתא דצבורא טוב יותר שלא
יתפלל כי במקום לעשות 'עונג' לאבותיו גורם להם 'נגע'.

נוסיף גם מעשה ממרן החזון איש כפי שהובא בספר תולדות החזון איש (ח"ב עמוד צה) על כהן שהתפלל במנין בביתו של החזו"א רצה לעלות חזן בגלל יואצייט שהיה לו, והחזו"א יעץ לו שלכתחילה יעץ שלא יגש לתיבה, וכך מסופר שם: "בעל המעשה מציין שבמנין התפלל כהן נוסף ה"ה ר' זליג שפירא. והוא ממשיך: נגשתי לשאול את החזו"א אם אשא כפי לברך את הציבור בזמן שאני ש"ץ הצגתי את השאלה ומיד שאל למה אתה רוצה להתפלל לפני העמוד ועניתי כי יש לי יארצייט והמשיך לשאול אותי ומה הענין להתפלל לפני העמוד ביארצייט חשבתי שהוא שואל בתמימות ואמרתי כי הדבר גורם לעילוי נשמתו של הנפטר ואז אמר לי זאת אומרת אתה רוצה לזכות את הציבור שיענו אמן' אחר ברכותיך וזה יהיה לעילוי נשמת האבא תדע לך שלברך את העם ברכת כהנים שהיא מצות עשה דאורייתא זה יותר זיכוי בשביל אביך וממילא אל תתפלל לפני העמוד".

ואם נשליך את זה למקרה שלך, עדיף להתפלל בכוונה וברוגע כראוי ולא לעלות חזן ותפילתו תהיה ללא כוונה וללא מנוחת הנפש. ובזה יהיה נחת רוח להוריך ז"ל.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל