לתרומות לחץ כאן

האם יש חובה להתחתן עד גיל 18?

שלום כבוד הרב,

יש חובה להתחתן בגיל 18? אני יודע שכתוב בפרקי אבות משהו, בן 18 לחופה
וגם אבא שלי אמר לי שאלוקים מחכה לאדם שיתחתן בגיל 18, ואם לא הוא אומר "תיפח עצמותיו" משו כזה

האם זה חובה? אם אני רוצה למשל להתחתן בגיל יותר מאוחר כמו 19-20 זה יהיה בסדר? אני עכשיו 18 וחצי

תשובה:

שלום רב,

בשו"ע (אבה"ע סי' א' סעי' ג') נפסק: "מצוה על כל אדם שישא אשה בן י"ח, והמקדים לישא בן י"ג, מצוה מן המובחר, אבל קודם י"ג לא ישא דהוי כזנות. ובשום ענין לא יעבור מעשרים שנה בלא אשה. ומי שעברו עליו עשרים שנה ואינו רוצה לישא, ב"ד כופין אותו לישא כדי לקיים מצות פריה ורביה. מיהו אם עוסק בתורה וטרוד בה, ומתירא לישא אשה כדי שלא יטרח במזונו ויתבטל מן התורה, מותר להתאחר".

האימרה הזו של חז"ל תפחנה עצמותיו, נאמרה על האיחור מעבר לגיל עשרים. כלומר, עד גיל זה הקב"ה ממתין לו שישא אישה.

ההיתר לדחות את מועד הנישואין מעבר לגילאים הללו, הם מחמת לימוד התורה כפי שכתב שם בשו"ע, והוא מדברי הרמב"ם.

יחד עם זה צריך לבאר קצת את הנושא. אכן כתוב בשו"ע שהמקדים לישא אישה מגיל יג הרי זה מצווה מן המובחר. ומקורו הוא בדברי הגמרא שאביי אמר אני עדיף על חבריי משום שנשאתי אישה בגיל 16, ואם הייתי מקדים עד גיל 14 היה טוב יותר (14 הכוונה עד תחילת שנת הארבעה עשר, שזה גיל בר מצווה). ולמעשה מעולם לא ראינו שאנשים נושאים נשים בגילאים אלו.

וכאן צריך לעשות איזה הבחנה. החיוב לשאת אישה הוא כדי לקיים מצוות פריה ורביה. ומצווה זו אדם חייב להשתדל לעשות בצורה נורמלית ומקובלת. בכפוף למצוות עונה. כלומר, כל קבוצת אנשים בהתאם לחיוב שלהם כפי שנפסק בשו"ע סי' עו. זאת אומרת למרות שיש לו חיוב פריה ורביה, חובת ההשתדלות היא במסגרת הנורמלית ולא מעבר לכך.

ואם כן, יתכן שבעבר שהיה עוד מקובל והיה אפשרי לשאת אישה בגילאים אלו, שייך לומר מצווה מן המובחר. אולם היום שזה ממש לא מקובל ולא אפשרי לשאת אישה בגילאים הללו, אין חובה ומצווה מן המובחר לשאת אישה בגילאים הללו. אולם כל זה כאמור, עד גיל עשרים. שעד אז הקב"ה יושב וממתין לו שישא אישה.

 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל