לתרומות לחץ כאן

כמה שאלות בענייני פרוזבול

מספר שאלות בנושא הפרוזבול:
1. האם ניתן לצרף כמה אנשים לאותו שטר פרוזבול ( אני שליח של כמה אנשים)?
2. מה דין ההקנאה (הקנאת הקרקע) שמתבצעת בשטר, הרי לא ראינו אף אחד שמתייחס להקנאה הזאת כהקנאה בפועל (דהיינו מה הנפקא מינה למעשה , אם קיימת כזו בהקנאה?).
3. מתי ראוי לעשות את הפרוזבול ( האם בערב ראש השנה שזה הרגע האחרון)?
4. האם ימי חופשה מהמעסיק צריכים פרוזבול ?
5. האם אפשר יהיה לעשות פרוזבוול דרך אתרכם וממידה וכן מתי ?
בברכה,

תשובה:

תשובה:

שלום רב,

  1. הראשונים חולקים אם אפשר לעשות פרוזבול ע"י שליח. ראה מה שכתב בשו"ע סי' סז סעי' כא. והרמ"א פסק שאפשר ע"י שליח. אולם למעשה גם הספרדים נהגו להקל לעשות גם ע"י שליח, ראה בשו"ת יביע אומר (ח"ג חו"מ סי' ו'), ושו"ת אור לציון (שביעית, השמטת כספים). והוסיף ביביע אומר שאין הלווה יכול לומר קים לי כדי להפטר, משום שזה קים לי כנגד מנהג. ולמעשה, אתה יכול להסויף כמה אנשים שאתה רוצה, להודיע לבי"ד שאתה שלוחם למסור להם את חובותיהם.
  2. מטרת ההקנאה היא עפ"י דברי המשנה בשביעית פרק י' משנה ו': "אין כותבין פרוזבול אלא על הקרקע אם אין לו מזכה הוא בתוך שדהו כל שהוא היתה לו שדה ממושכנת בעיר כותבין עליה פרוזבול". כלומר, צריך שיהיה ללווה קרקע כלשהו בין בקניה בין בשכירות כדי שיחול הפרוזבול. לכן מאחר שחושש המלווה שמא יש לו לווה שאין לו קרקע. יכול להקנות לו קרקע כלשהו אפילו בלי לסיים אותו ואז לערוך לו פרוזבול. אני לא יודע מדוע אתה אומר שלא מתייחסים לזה כהקנאה בפועל. אם מספיק קרקע כלשהו ואין צורך לסיים אותה. ממילא המשמעות היא בעצם רק לענין הפרוזבול.
  3. עדיף לעשות סמוך לראש השנה כדי שאם יהיו עוד חובות שהפרוזבול יגיע אחריהן. אחרת נכנסים למחלוקות האם הפרוזבול מועיל לחוב שנוצר אח"כ.
  4. לכאורה כן. זה חוב של המעסיק.
  5. ניתן לעשות פרוזבול דרך האתר באופן הזה: לחץ כאן.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. האם אוכל להגיע אליכם פיזית בערב ראש השנה . או לחלופין למלא את שמות הרבנים שמהוים את הבית דין החשוב ולהחתים שניים משכניי על הפרוזבול?

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל