לתרומות לחץ כאן

הרהור בחזרת הש"ץ

לכבוד הרב שלום וברכה.
לאחרונה לצערי התחילו לתקוף אותי הרבה הרהורי עבירה ומכך נובעות השאלות הבאות
1)האם מותר לי לכתחילה להעסיק את עצמי במחשבות אחרות(לא תורניות אך לא פסולות) בזמן שאני מניח תפילין כדי שאני לא יבוא להרהור?למרות שזה יגרום לי לשכוח לגמרי שיש עלי תפילין?
2)בשעת חזרת הש"ץ וקדיש אני יודע שיש חיוב גמור להתרכז בהם אך אם תוקף אותי הרהור קשה לי להעביר אותו ע"י התרכזות בחזרת הש"ץ/קדיש לכן האם מותר לי לחשוב על דברים אחרים?אפילו שלא אתרכז בקדיש/חזרת הש"ץ אבל למרות שלא אתרכז עדין אענה אמן מתוך אינסטיקט?

תשובה:

שלום רב,

אשריכם ישראל!

1. האיסור בשעת התפילין הוא על הרהור בדברים אסורים. כמובן שגם ללא תפילין יש איסור. אולם עם התפילין על ראשו כתוב על כך דברים חמורים (ראה בספר אות חיים ושלום להגאון ממונקטש). אבל סתם הרהור בדברים אחרים הלוואי שנצליח שלא להרהר בעת שהתפילין על הראש. אולם אם בכך איסור.

2. ראה בספר הליכות שלמה (תפילה פ"ח הערה טז שהגרש"ז אויערבאך זצ"ל אמר פעם שאחד הדברים הקשים עליו הוא הזהירות מלהרהר בד"ת בעת חזרת הש"ץ. אולם למעשה יש על מי לסמוך בהרהור. ראה שמשנה ברורה (סי' נו סק"א) שכתב לגבי עניית קדיש: "ואפי' להרהר בד"ת אסור בשעה שהחזן אומר קדיש מפני שצריך לכוין הרבה בעניית הקדיש". כלומר, לגבי קדיש כתב שצריך להזהר לכוון ולכן גם אסור להרהר. אבל לגבי חזקת הש"ץ כתב רק שלא ללמוד כדי שלא ילמדו ממנו עמי הארצות ויבואו שלא לענות אמן ראה  במשנה ברורה (סי' קכד ס"ק יז): "יש ליזהר מלומר תחנונים או ללמוד בעת חזרת הש"ץ ואפילו אם מכוונים לסוף הברכה לענות אמן כראוי שלא תהיה אמן יתומה כמו שיתבאר ג"כ לא יפה הם עושים שאם הלומדים יפנו ללימודם עמי הארץ ילמדו מהן שלא להאזין לש"ץ ויעסקו בשיחה בטילה ח"ו נמצאו מחטיאין את הרבים". אולם בכף החיים שם הוסיף שגם יש להזהר שלא להרהר בחזרת הש"ץ.

 

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. לכבוד הרב לא הבנתי את 2.
    האם כן מותר לי להסיח את דעתי גם בזמן הקדיש וגם בזמן חזרת הש"ץ ע"י מחשבות לא תורניות אך לא פסולות?

  2. מותר. רק נראה לי שהמחשבות האסורות באות לך מרוב לחץ שתחשוב אותם, הפסק לעסוק בהם, השקע עצמך בתורה ובמצוות וממילא הם יעלמו לאט לאט.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל