לתרומות לחץ כאן

מדוע אין היום פרה אדומה?

שלום לרבנים,
הרמב"ם כתב שהפרה האדומה העשירית תעשה ע"י המשיח לעתיד לבוא.
השאלה היא, מנלן להרמב"ם שלא יעשו פרה אדומה קודם המשיח ומה מעכב לעשות היום פרה אדומה.

תשובה:

שלום רב,

אכן כך הביא הרמב"ם בסוף פ"ג מפרה. ובמקור במשנה בפרה (פ"ג משנה ה') רק הוזכר מי עשה את תשעת הפרות האדומות שהיו. ולא הוזכר כלום על הפרה העשירית שהוסיף הרמב"ם. מצאתי בבן איש חי בדרשותיו לפרשת חוקת שהביא כך בשם המדרש. וכנראה שזהו מקורו של הרמב"ם.

ב. אכן מצוות פרה אדומה קיימת רק בזמן הבית (ראה חינוך שצז). והסיבה לכך היא משום שכתוב בפסוק והזה אל נוכח פני אהל מועד, והזאה זו כנגד הפתח מעכבת, לכן ברור שאין היום פרה אדומה. וראה עוד בשו"ת דברי יציב ח"ו סי' קכא.

הצטרף לדיון

תגובה 1

  1. מהרמב"ם בפירוש המשנה (פרה ג,ב) עולה שהדבר אינו תלוי במשיח או בבית וגם לא במעלות החומרה שנאמרו בעניין במשנה: "אבל אם היה אצלינו איש טהור ידוע אין אנו צריכים שום דבר מכל זה, אלא אם בא כל מי שבא והזה עליו שלישי ושביעי נעשה גם הוא טהור וישרוף את הפרה ואינו זקוק לשום דבר מכל זה".
    ומה שכתוב "אל נוכח פני אהל מועד" יכול להתפרש לכיוון המקום, שהרי הרמב"ם פוסק שהקדושה לא בטלה, ובוודאי שאם יש פתח עליו להזות לכיוון הפתח, אבל כשאין פתח הדבר אינו מעכב (ובדומה לזה כתב הרשב"א בנוגע לשחיטת התמיד קודם פתיחת שערי ההיכל). ומה שהחינוך כותב שנוהגת בזמן הבית, היינו שזה הזמן הטבעי, אבל גם לגבי הקרבנות הוא כותב שנוהגים בזמן הבית, למרות שהוא גם כותב כדברי הרמב"ם שמקריבים אף על פי שאין בית, ומוכח שאין בדעתו לומר שהדברים תלויים בהכרח בקיום הבית.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל