שלום לרבנים רציתי לדעת באיזה מקרים חז"ל התירו משום דרך אכילה וכאן משום שינוי? 2 ראיתי שאחד מהביסוסים שהתירו על ידי שינוי מהרמבם {פרק כא הלכה כ}"הצריך לדוק פילפלין וכיוצא בהן הרי זה כותש ביד הסכין ובקערה אבל לא במכתשת" מוכח שאסור לכתוש במכתשת אפילו על ידי יד סכין ובתוך הקערה יוצא שצריך 2 שינויםאני לא מבין מה היתר בזה הרי מ"מ זה איסור דרבנן אז למה מותר ואותם פוסקים שסוברים שמותר אף בשינוי אחד איך הם התירו תודה מראש! וישר כוח עצום על הסבלנות!!
תשובה:
שלום רב
נראה שהביאור הוא שלא אסרה תורה אלא את הטחינה לאוצר, אבל פעולת חיתוך הנעשית כחלק ממעשה האכילה אינה בכלל טוחן, ולכן על ידי שינויים אלו הפעולה מוגדרת כתיקוני אוכלין בעלמא ולא כטוחן.