לתרומות לחץ כאן

מי צריך לעשות פרוזבול על חסכונות ע"ש הקטנים בבנק

לה"ו

לכבוד הרב שלום רב,
יש לי שאלה בנוגע לשמיטת כספים.
הייתי בשיעור, בו הבנתי שתוכנית חיסכוו בבנק נחשבת כהלוואה לבנק ולכן בכדי שאוכל להשתמש בכסף לאחר שנת השמיטה אצטרך לעשות פרוזבול.
ועל זה ברשותך יש לי שאלה.
מי צריך לעשות את הפרוזבול? בעל החשבון מי שהפקיד את הכסף או מי שבעל הגישה לכסף ?
כי אמי עשתה לנו, לילדיה תוכנית חסכון, לכל אחד שלכסף תיהיה לנו גישה רק לאחר גיל 18, ויש לי כמה אחים שאמנם הם רשומים כבעלי תוכנית החסכון – שהיא על שמם, אין להם כל גישה לכסף עד שיגיעו לגיל 18.
אז במקרה כזה מה צריך לעשות? מי צריך לעשות את הפרוזבול אמי – בעלת הגישה לכסף, או אחיי' שעל שמם רשום החשבון?
ומה בנוגע לגביי', שעברתי את גיל 18? אני צריך לעשות את הפרוזבול או אמי שהיא זו שהפקידה את הכסף – וגם היא ביקשה מאיתנו שלא ניגע בכסף הזה בלי רשותה/ עד שנגדל .

תודה רבה כבוד הרב !

שלום רב,

א. עצם הענין האם צריך לעשות פרוזבול על כספים שמפקידים בבנק אינו ברור. ראה בשו"ת אור לציון (שביעית פ"ז עמוד פו) שהסתפק בזה. אולם מחמת הספק ודאי ראוי לעשות פרוזבול.

ב. חסכונות הנמצאים בבנק ודאי מי שהחסכון רשום ע"ש והוא זה שיכול להוציא את הכסף צריך לעשות את הפרוזבול. כך שלגביך ברור שאתה צריך לעשות.

ג. חסכונות של ילדים קטנים ההורים יכולים לעשות פרוזבול מדין אפוטרופוס ראה בספר דרך אמונה הלכות שמיטה ויובל פ"ט ציון ההלכה אות שלז.

ד. חסכונות של הילדים הגדולים יותר אולם עדיין אינם יכולים להוציא את הכספים עד הגיעם לגיל 18, כדאי שגם הן יעשו וגם ההורים. אולם בדיעבד, לכאורה זה נחשב כמלוה לעשר שנים שאין השביעית משמטת (הלוואה עם קצבת זמן לאחר השמיטה, אין השמיטה משמטת את החוב הזה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל