לתרומות לחץ כאן

להשתתף בהימורי ספורט

האם מותר לשלוח ווינר (הימורי ספורט) על קבוצות של גויים ולא בשבת (שאין חשש רווח מחילול שבת) בשיטה הדומה למסחר באופציות בינאריות. שרני באופציות בינאריות אין בעיה של משחק בקוביא כי אין בעייה של ישובו של עולם. כך פסק הרב קרליבך מהבד"ץ. השאלה האם זה כולל גם הימורי ספורט. כלומר האם יש בעייה של משחק בקוביא. למי שיש לו אומנות אחרת.

תשובה:

שלום רב,

אני מתנצל על האיחור במתן התשובה,

עדיין לא הבנתי איזה עוסק ביישובו של עולם יש באופציות בינאריות (דיגיטליות). ראיתי בויקיפדיה (כאן) שיש גם מדינות המגדירות אופציות אלו כהימורים (בשונה מאופציות במניות אשר ודאי עוזרות לפיתוח המסחר ויש בהן משום עוסק ביישובו של עולם).

בכל מקרה, בהימורי ספורט ודאי שאין עוסק ביישובו של עולם. ולכאורה יש איסור גם למי שיש לו אומנות אחרת, אלא שאינו נפסל לעדות. שהרי הרמב"ם והשו"ע בחו"מ סי' ער סעיף ג כותב שיש בזה איסור עוסק בדברים בטלים "שאין ראוי לאדם שיעסוק כל ימיו אלא בדברי חכמה ויישובו של עולם". ומשמע שאפילו יש לו אומנות אחרת אסור, ועל פרט זה לא מצאנו חולקים, אלא לעניין איסור גזל. וכן כתב בחידושי הר"ן סנהדרין דף כד ע"ב וז"ל: "דבקוביא איכא איסור דרבנן אפילו לדידן דק"ל דטעמא דמתני' משום שאינו עוסק בישובו של עולם אלא שאינו פסול לעדות אא"כ אין לו אומנות אלא הוא".

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. לכאורה מהרמב"ם ראיה להיתר שהרי " אין ראוי" זה לא לשון איסור. וג"כ פוק חזי, אטו כ"ע עוסקים רק בדברי חכמה או בישובו של עולם ? שהרי גם לעסוק מעט בדברי בידור ובהבלים, זה צורך של הנפש להרבה אנשים.

  2. לשון הרמב"ם והשו"ע הוא: "אבל יש בו איסור עוסק בדברים בטלים, שאין ראוי לאדם שיעסוק כל ימיו אלא בדברי חכמה ויישובו של עולם".
    נניח שיש אנשים שיש להם צורך נפשי לעסוק בדברים בטלים, אבל הימורים הם לא צורך נפשי, אלא אדרבה, מי שמתחיל לא יודע סיפוק ולא יכול להפסיק.

  3. לגבי האופציות בינאריות ההיתר הוא כי זה חלק מהמסחר בבורסה ויש אנשי עסקים שגם מכניסים את זה לתיק ההשקעות שלהם אם כן אין המסחר בזה שאינו עוסק בישובו של עולם,
    לגבי הווינר בתשובה אחרת באתר לגבי א׳ ששאל אם יוכל לייעץ להימורים. כתב לו שם הרב שגם להמר גופא אין איסור.?

  4. ישנם מדינות שהחוק מכיר באופציות בינאריות כהימורים לכל דבר. גם מדינות שרואות בזה כמסחר וגם אם יש אנשי עסקים שרואים בזה כמסחר, אין זה משנה את ההלכה אם בפועל אין העיסוק בהן תורם לכלכלת העולם.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל