לתרומות לחץ כאן

קריאת הכתובה ע״י העדים והבנתם

האם העדים יכולים לחתום על הכתובה בלי קריאת הכתובה קודם לכן. והאם שניים אחרים יכולים לקרוא ולתרגם להם מאחר שאינם יודעים לקרוא או שיודעים אבל לא מבינים.
אם כן אפשר ושכנראה מוכרחים להגיע למסקנה כך מאחר שהיום הרבה חותמים אע״פ שלא מבינים ואפילו שהרב לפעמים מסבירים להם ביחד דמסביר לחתן הרי הוא רק אחד ואין כאן שניים.
לפי מה שראיתי שבשו״ע ח״מ סי' מה מחמיר ורמ״א מיקיל כאשר שנים קוראים לפניו וש״ך חולק עליו לכתחילה. וגם באבן העזר סימן סו ה״יג מחמיר השו"ע ושם הרמ״א לא הזכיר כלום נגדו.
וגם שהשו״ע פסק ע״פ שו״ת הרא״ש והרא״ש עצמו סימן יב הוא המיקיל (כרב גמדא) וגם בפסקיו פסק להקיל בשניים.
איך לישב סתירה זו? ואם אפשר להביא מקורות המקילים.
תודה רבה,

תשובה:

שלום רב,

אני מתנצל על האיחור במתן התשובה,

בשו"ע אבן העזר סי' סו סעיף יג לא מדובר כלל על האפשרות ששנים יקראו ושנים אחרים יחתמו, אלא על עצם הדין שצריכים לקרוא, מבלי לתת פתרונות.

היום נוהגים לקרוא את הכתובה בציבור ואז אין צורך שהעדים עצמם יקראו. עיין רמ"א חו"מ סי' מה סוף סעיף ב. העדים אינם חייבים להבין פירוש כל מלה בארמית ולא לדעת כמה זה זקוק, מספיק שמבינים שלא כתוב בכתובה אלא דברים שהחתן מתחייב ושהחתן שמע כל מה שהוא מתחייב בכתובה והוא מסכים.

 

הצטרף לדיון

תגובה 1

  1. רבים (ירושלמים ובני ישיבות) נוהגים לחתום לאחר הקריאה תחת החופה.
    אכן צריך עיון מה מועיל קריאת הכתובה לאחר שהעדים חתמו. ייתכן ליישב בדוחק שהעדים יכולים לסמוך על כך שלא כתבו בכתובה דברים אחרים שלא כדין, מאחר ועתידים לקרוא את הכתובה בציבור כנהוג וכולם ישמעו את הזיוף.
    לכאורה, אם העדים יודעים בבירור שאין בכתובה דברים אחרים בנוסף להתחייבויות של החתן די בכך. וכי למה העדים צריכים לדעת מה זה מאה זקוקים.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל