פדיון כפרות עכשיו

האם מותר לעשות איפור קבוע?

שאלה:

שלום רב!
האם איפור קבוע נחשב לקעקוע ואסור?
תודה

תשובה:

שלום וברכה

לצורך קוסמטיקה בלבד אין לעשות איפור קבוע, כיון שיתכן שהדבר אסור מן התורה ולכמה דיעות מדרבנן, אולם אין צורך להוריד את האיפור אם כבר נעשה.

במקום צורך כגון תיקון צלקת, המיקל יש לו על מי לסמוך.

איפור קבוע, כיון שאין בו ממש והוא עשוי לנוי ואינו מתקלקל במים, הוא אינו חוצץ בטבילה.

מקורות:

עי' פסקי דין רבנים ירושלים (כרך ד עמ' קנג), בדברי הרב ברוך שרגא, ונדפס כמאמר "איפור וכתובת קעקע", תחומין יח (תשנ"ח), עמ´ 110-114, שהביא בזה את דיעות הפוסקים, אולם הראשל"צ הגר"ע זצ"ל הגם שבתחילה נטה קו לאסור לגמרי אולם לאחרונה חזר בו ופירסם תשובה ארוכה ומפורטת בספרו טהרת הבית חלק ג, ובו כתב שלצורך קוסמטיקה יש להחמיר לכתחילה והמיקל יש לו על מי לסמוך, ולצורך גדול כצלקת וכד' יש להתיר לכתחילה.

הצטרף לדיון

תגובה 1

  1. לכבוד הרבנים הגאונים,
    הייתי רוצה להוסיף קצת על המקורות שציינתם:

    הש"ך (קפ-ו) [לגבי שמותר לשים אפר מקלה על מכתו]
    "על מכתו. דמכתו מוכיח עליו שאינו עושה משום חקות העובדי כוכבים אלא לרפואת המכה"

    וכן מבואר ברבינו ירוחם (נתיב יז חלק ה)
    "ומותר לשום אפר מקלה על מכתו דמכתו מוכח' עליו שאינו עושה לשם עבודה זרה כך פשוט"

    לפי זה, נראה שהוא הדין באיפור קבוע – שברוב המקרים (כגון קעקוע שמדגיש את צורת הגבות) הדבר מוכח מתוכו שלא נעשה לשם חוקות עכו"ם, והרי זה כדין הנחת אפר על מכתו.
    ביסוד זה האריך בשו"ת נתיבות אדם (סי' מ"ג) לרב מתתיהו דייטש שליט"א (רבה של רמת שלמה), ביססו והוכיחו היטב. אלא שכהוראה מעשית סייג את דבריו מכמה טעמים נוספים (גדרי צניעות, וכן שיש פוסקים שמשתמע מהם לא כך).
    בשבט הלוי (י-קלז) מציין לתשובה של הרב דייטש, ונראה שגם הוא סובר שאין כאן איסור מעיקר הדין.

    כל זה מחזק את דבריכם, שלצורך קוסמטיקה בלבד יש להימנע, אך במקום שיש צורך ממשי, יש להקל.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל