לתרומות לחץ כאן

חשש קידושין בהצעת נישואין

בס"ד

שלום רב ,

לפני כשש שנים הכרתי אשה למטרת נישואין , נפגשנו כ – 8 פגישות , ולאחר מכן הצעתי לה נישואין , היא הסכימה , ולבסוף העניין לא יצא לפועל ונפרדנו ,

שלחנו אחד לשני מכתבי סליחה (מיכוון שהעיניינים לא התסיימו בהתחלה בצורה נעימה) אני התחתנתי עם אשתי , והיא התחתנה לאחר מכן עם איש אחר.

לאחרונה כאשר למדתי על הלכות קידושין , התעוררה לי שאלה לגבי השלב שבו הצעתי לה נישואין. ההצעה הייתה באופן הבא – הלכנו לכותל , שם בכניסה התיישבנו על חומה קטנה , ונתתי לה קלף (של סת"ם הכוונה) קטן שכתוב עליו בקולמוס – "יקירתי התנשאי לי"(יתכן ואחרי המילים "התנשאי לי" היה גם סימן שאלה " ? ") היא לקחה את הקלף פתחה אותו ואמרה לי כן. יתכן שגם אמרתי בפה את מה שכתוב בקלף תוך כדי שהיא קראה אותו. מסביבנו הייתה תנועה רגילה של אנשים ברחבת הכותל בשעות הערב (היה זה יום רגיל מבחינת הלוח שנה) ,לדעתי לא שמו לב אלינו וכ"ש שלא נראה לי ששמעו אותנו לא היו נשים לידינו , אבל כן היו עוברים ושבים באיזור במרחק של כ- 3 , 4 מטר מאיתנו, והיו גם אנשים שישבו גם כן על החומה רחוקים מאיתנו כמה מטרים שעסקו ענייניהם. היא לאחר מכן התקשרה לכמה מחברותיה והודיעה להם שהיא מאורסת , אני זוכר שבליבי הרגשתי אז שזה לא נכון אנו משודכים לא מאורסים , יתכן שאף אמרתי לה את זה תוך כדי הנסיעה באוטובוס. כך שמצידה אינני יודעה מה היא חשבה לגבי זה (נראה לי שגם היא הבינה שיש הבדל בין זה לבין קידושין ממש אך כאמור אינני יכול להיות בטוח). אני מצידי ברור לי שידעתי שזה רק הצעת נישואין ,ולא מעשה של קידושין וכו'.

התעייצתי בעבר עם ר"מ בישיבה שלי לגבי זה והוא אמר לי שאין בזה חשש מכל מיני סיבות (ביניהם שלא הייתה כוונה לכך וכו'), אבל עדיין לפעמיים ליבי נוקפי , בפרט כאשר אני לומד ועוסק בעניינים שקשורים בזה (כמו למשל במסכת קידושין בדף ו. על המאמר "כל שאינו יודע בטיב גיטין וקידושין לא יהא לו עסק עימהם" ובפירוש הרב עזריאל בתו"ס שם , וכן בדף יג. שם וכו') בליבי עולה בעיקר השאלה אולי כן ראו ושמעו אותנו , אומנם לי נראה שלכל היותר אם היה מי שראה אותנו הוא לכל היותר הבין שאנו בפגישה , אבל בכל זאת החשש שמא מישהו כן הבין שמדובר בהצעת נישואין ואולי כן שמע אותנו , גורמת לי לחשוש וכו'. (אני רק אוסיף שאני זוכר שבשלב כלשהו ראיתי איש או אישה , אני לא זוכר בדיוק , נראה לי שזו הייתה אשה , שהייתה בהליכה לידינו והתרחקה , למיטב זכרוני היא (או שזה הוא) לא הסתכלה לעברנו , וכמובן שבאופן כללי ידענו שיש אנשים באיזור , אומנם וודאי שלא הייתה לי כוונה שמישהו ישמע את שיחתנו ועניינו , לכל היתר ידעתי שיתכן ויבינו שאנו בפגישה , אומנם אני חושש שמא מישהו שמע והבין שהיה הצעת נישואין וכו' כאמור).

מתנצל על אריכות הדברים , העיניין הזה אכן מטריד אותי , ניסיתי שהדברים יהיו ברורים כמה שיכלתי.

תודה רבה.

תשובה:

שלום רב,

אין כאן כל חשש לקידושין.

כפי שלמדת בקידושין דף ו', ישנם עוד לשונות של קידושין מעבר לנוסח המקובל הרי את מקודשת לי. אבל הכלל הוא שכולם הן אמירות מוחלטות כמו הרי את מקודשת לי. והסכמה שלה. כאן יש שאלה האם את רוצה להנשא לי? גם האמירה היא בלשון שאלה. ובעיקר, הכוונה בהצעת הנישואין היא, על נישואין בעתיד. היום כולם "מציעים נישואין" וזה כוונתם, לכן אין מה לחשוש לקידושין.

כמובן שיש סיבות נוספות בסיפור שאתה מתאר כאן, שגם אם היו עדים, ודאי לא היתה לכם כל כוונה שהם יראו את הקידושין. ראה סי' מב סעי' ג'.

בהצלחה

 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל