ב"ה
שלום וברכות
א-אם יהודי שומר שבת לפי ההלכה אומר קידוש ומתכוון להוציא ידי חובה יהודים אחרים, אז גם אני יוצא מידי חובה ואני לא חייב לקדש עוד פעם. האם אותו דבר קורה אם אני מתפלל במניין כשיש חזן שומר מצוות ובמיוחד שומר שבת לפי ההלכה? או אני ****חייב**** לבטא את כל המילים כמו שנכתבו בסידור כלשהו?
ב- האם אני **חייב** להתפלל כל יום בדיוק כמו שכתוב בסידור? (חוץ משיש סודות של קבלה וכו") או זה הטוב ביותר לעשות? (אם אני פותח את פי ומבקש כל בקשה לה" גם אני מקיים מצות להתפלל לה")
ג-מה עושים אם עולה לדוכן חזן מחלל שבת, מוכר כלא שומר נגיעה, שמנשק נשים בפרהסיא אבל שיש לו קול יפה…? לצאת מיד מן המניין או עדיף להישאר ולהתפלל בביה"כ?
תודה לכם.
תשובה:
שלום רב
א. בענין לצאת ידי חובה בתפילת החזן הדין הוא כך: לגבי תפילת שמונה עשרה – תפילת העמידה, החזן יכול להוציא ידי חובה רק את מי שאינו יודע להתפלל ולקרוא מהסידור, אדם שיודע להתפלל בעצמו אינו יוצא ידי חובה בתפילת החזן. לגבי ברכות קריאת שמע, ניתן באופן עקרוני לצאת ידי חובה מהחזן, אבל לצורך זה צריך לשמוע ממנו כל מילה ושיכוין להוציא אותך ידי חובה בברכותיו, מה שבדרך כלל לא קורה בזמנינו… כך שבסופו של דבר עדיף להתפלל לבד כך גם תוכל להתפלל בכוונה ולעבוד את הקב"ה בלבב שלם.
ב. מעיקר דין תורה די בבקשה אחת כדי לצאת ידי חובת תפילה, אולם חכמים קבעו לנו נוסח תפילה והוא מחייב כמו כל המצוות שמדרבנן – לולב בכל ימי הסוכות [למעט היום הראשון שהוא מהתורה], נר חנוכה וכו'.
ג. חזן המחלל שבת בפרהסיא אינו מוציא את הציבור ידי חובתו, ראה בהרחבה בענין זה כאן.ממילא בכל הענינים שהםמדיןהציבור כמו קדושה,אי אפשר להצטרף איתו.