לתרומות לחץ כאן

לפני עיוור במוקד מכירות

לכבוד הרבנים שליט"א שלום וברכה.
השאלה בנושא איסור ריבית לפני עיור ומסייע
האם מותר לעבוד במוקד של מכירת הלוואות וכרטיסי אשראי
כמובן בחברות גדולות בעלי היתר עסקה
בהנחה שרוב ההלוואות הם לצורכי הנאה התקדמות לרכב חדיש וכיסוי חובות שהמלווה לא משתמש לעסק על מנת להרוויח
כמובן שיש למוכרן יעדים וצריך להפעיל אלמנט שכנוע
ואיך ההתייחסות ל"ואהבת לרעך כמוך" שעדיף שילמד התנהלות כלכלית נכונה
כמו כן יכול להיות שהלווה ישיג הלוואה ממקום אחר והוא ישראל גוי ולא חייב שאני אדע מה השימוש שלו בכסף ( מה שכן בסכומים של 10-15 אלף אפשר להבין שזה לא לעסק)

מחילה ותודה רבה

תשובה:

שלום רב,

א. מאחר שיש שמתירים לקחת הלוואה בתנאים כאלה (כמובן במקום שיש היתר עיסקא, למרות שההלוואה עצמה אינה הולכת למטרת השקעה וכד', אין איסור לפני עיוור, כי גם אם אתה לא רוצה לסמוך על מתירים אלו, זכותם של האחרים לסמוך עליהם, ולכן בכל מקרה אינך עובר על איסור לפני עיוור. [הסיבה שהשואל ומשיב או המהרש"ם התירו הוא משום שע"י קבלת ההלוואה הוא נותן למשקיע (למלווה שותפות בכל נכסיו ולא דווקא לאן שהכסף הולך) ויש שכתבו שע"י ההלוואה הוא יכול לעבוד ולהרוויח כסף, וגם זה מספיק בשביל ההיתר עיסקא. אמנם כאמור, ישנם הרבה מהפוסקים שכתבו שלא לסמוך על זה ראה בספר ברית יהודה. אבל כאמור, די בכך שיש מתירים כדי שלא תעבור על איסור לפני עיוור.

ב. לגבי שאלתך השניה. אם אתה סבור שהשיכנוע שאתה משכנע אינו מועיל לאיש אלא מזיק לו, אסור לך לייעץ לו כך. בפסוק כתוב "ולפני עיוור לא תתן מכשול" ומסביר רש"י במקום: "לפני הסומא בדבר לא תתן עצה שאינה הוגנת לו". (ויקרא יט, יד). המשך הפסוק שם ויראת מאלוקיך אני ה" ומסביר רש"י שכל הפסוקים הללו מסתיימים בויראת מאלוקיך אני ה', כלומר, רק ה' יודע האם אכן אתה תמים בעצתך, או שאתה יודע שעיצה זו אינה הוגנת בשבילו. אולם אתה צריך לדעת שלפעמים הצרכן מודע לכל מה שאתה יודע, ובכל זאת הוא זקוק כעת להלוואה כך שלא תמיד חסר לו בדיוק את העיצה שלך.

שיהיה לך בהצלחה ושלא תצא תקלה מתחת ידך!

 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל