לתרומות לחץ כאן

נשא אישה בת 43 להיום אינה רוצה רוצה לעשות טיפולים

גבר שנשא אשה כשהיה בן 44 והיא בת 43 שניהם רווקים. מאז חלפו שלוש שנים ללא ילדים לאחר שלושה טיפולים שלא צלחו . מאז הטיפול האחרון חלפה שנחה וחצי והאישה מסרבת לטיפול הנוף המומלץ תרומת ביצית בטענה שהילד אינו שלה ביולוגית. הגבר מצדו אינה רוצה ילד מביצית דל גויה אך סבור שיש לבקש גרושה יהודיה או רווקה אם החוק מאפשר . האם לבעל טענה צודקת לאשה והאם סירובה הוא עילת גירושין או שמא זאת רשאית לסרב בכלל לטיפולים בטענה שהם מסכנים אותה פיזית . האם במקרה כזה יכול הבעל לגרש את אשתו למרות שנשאה בגיל מתקדם יחסית לעניין הולדה . האם חובה עליו להתגרש ולהביא ילדים ? הבעל טוען שידוע לי כי החזון איש לא נהג כך באשתו כיון שלא רצה לצער בת ישראל.? הבעל טוען עוד כי שמע שהרב קנייבסקי אוסר טיפולים אלו בכלל ועם זאת ידוע לו כי ישנם ארגונים חרדים כפרי חיים ובוני עולם שזה עיסוקם . מכאן שאלותיו הנזכרות?

תשובה:

שלום רב,

שאלתך נחלקת כמה חלקים:

1. האם האישה חייבת לעשות טיפולים או שהיא יכולה להתנגד.

2. האם עדיף ביצית מגויה או מיהודיה.

3. הבעל רוצה ילדים, ומאחר שהיא מסרבת לעשות טיפולים, הסיכוי בגילה צונח, האם זו עילה לגירושין.

4. בהנחה שהבעל אינו רוצה להתגרש, האם חובה עליו להתגרש או לא.

ועל כך נשיב:

1. האישה משועבדת לבעלה לצורך ילדים. היא אמנם לא מצווה על פריה ורביה, אבל אינה יכולה להתנגד להולדת ילדים. אבל לא מצאנו שניתן לחייב את האישה לעשות טיפולים על כל המשתמע, הטיפולים הללו נעשים תוך כדי קשיים פיזיים ונפשיים.

2. הפוסקים ציינו שעדיף ביצית מגויה ולא מיהודיה, משום שיש הלכה שלא ישא אדם אישה במקום אחד וילך למקום אחר וישא אשה אחרת שמא ישא אח את אחותו. ואם כך, יש חשש שמא ילד זה ישא את קרובי משפחתו האסורים לו ללא כל אפשרות לדעת על כך. לכן עדיף כבר ביצית מגויה. אולם היילוד יזדקק לגיור, לפחות לחומרא.

3. העילה לגירושין אינה משום שהיא מסרבת לטיפולים, אלא משום שהוא חייב במצוות פריה ורביה, ולכן אם הוא רוצה לקיים מצווה זו יתכן שזו עילה לגירושין בנסיבות הקיימות למרות שלא עברו עשר שנים שזה פרק הזמן שאנו קובעים שיש ככל הנראה איזה בעיה ולכן לאחר תקופה זו אנו אומרים שזה עילה לגירושין.

4. למרות האמור, הבעל אינו חייב לגרש את אשתו. ראה סי' א' סעי' ג' וסי' קנד סעי' י' שהיום אין כופים על כך.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל