לתרומות לחץ כאן

האם מותר לנשים להניח תפילין / לקרוא בתורה

האם מותר לנשים להניח תפילין ולקרוא בתורה?שאלתי בעקבות הפרובוקציה של נשים בכתל

תשובה:

שלום רב,

נחלק את התשובה לשנים.

א. לגבי תפילין, מעיקר הדין נשים יכולות להניח תפילין, כפי שכתוב בעירובין צו,א שמיכל בת שאול הניחה תפילין ולא מיחו בה חכמים. והסוגיא היא שם ובפוסקים האם אשה שהיא פטורה ממצוות עשה שהזמן גמרא, כגון תפילין, יכולה לקיים מצוות אלו. עוד דנים הפוסקים האם אישה המקיימת מצוות עשה שהזמן גמרא כמו שופר לולב וכו' יכולות לברך או לא. ואין כאן המקום להאריך, אבל למדנו משם שני דברים. 1: שמעיקר הדין אישה יכולה להניח תפילין. 2: שכנראה מלבד מיכל בת שאול עוד לא נמצאה האשה שהניחה תפילין…

ויש לכך כמה סיבות, תפילין זה דבר קדוש מאד, גדולי המקובלים החמירו מאד על מחשבות האדם בשעה שהוא מניח תפילין, תפילין גם חייבים שיהיה גוף נקי, כלומר, הזהירות הנדרשת לניח התפילין היא רבה. לכן מי שאינו חייב להניח, לא מניח, נקודה.

אבל אני רוצה להרחיב את השאלה לפן נוסף. אמת כפי שכתבתי כאן מעיקר הדין אישה יכולה להניח תפילין. אולם היינו יכולים לצפות מאשה שתרצה להניח תפילין שתרדוף אחר מצוות התורה בעיקר אלו שהיא חייבת בהן, ובנוסף השתקוקתה לקיים עוד ועוד מצוות מביאות אותה לחפש גם מצוות שאינה מחוייבת בהן. אבל לצערינו נשים שאלו שאתה מדבר עליהן, מלבד העובדה שיש להם עוד הרבה מה לשפר ביהדותן עוד לפני שהן מחפשות מצוות נוספות… הן לבושות בלבוש שאינו צנוע וכך הן באות להניח תפילין, זה איסור גמור, ובושה וחרפה שהגענו למצבים אלה.

ב. כך אנו מגיעים לשאלה הנוספת – קריאת התורה ע"י נשים,פשוט בושה וחרפה, שאישה תברך "אשר בחר בנו מכל העמים ונתן לנו את תורתו תורת אמת" וכי זו תורת אמת, בשאט נפש דורסות את כל היקר לנו.. ועוד מברכות. על כך נאמר אין זה מברך אלא מנאץ.

בנוסף, צריכים לדעת שקריאת התורה בנשים זה גם אסור מצד עיקר ההלכה.

האם מותר לנשים להניח תפילין ולקרוא בתורה?שאלתי בעקבות הפרובוקציה של נשים בכתל

בשו"ע או"ח סי' רפב סעי' ג' כתב כי אשה אינה עולה לתורה מפני כבוד הציבור. וברור גם שלא מועיל על כך מחילה (ראה פרי מגדים סי' קמא ס"ק א', וכן בברכת אברהם מגילה כג,א). אולם המדובר הוא שם בעליה לתורה במנין של גברים. בזמנו עדיין לא העלו על דעתם שיבוא דור שהשאלות יהיו האם ניתן לעשות מנין לנשים…

אולם אין ספק כי הדבר אסור מעיקר ההלכה. אין דבר כזה שנקרא מנין נשים, מלבד קריאת המגילה ששם הנושא הוא "פירסומא ניסא". ואם כך, הרי אסור לקרוא בתורה שלא במנין. ולכן ברכות העולות לתורה במנין כזה הן ברכות לבטלה, כלומר, חשש איסור דאורייתא, (ראה ברמב"ם פרק י"ב מהלכות שבועות הלכה ט'). ואסור לענות עליהם אמן.(או"ח רטו סעי' ב'). וזאת מלבד האיסור בקריאה בתורה עצמו שהוא נקרא ללא "ציבור".

הצטרף לדיון

17 תגובות

  1. חילכם לאוריתא יישר כחכם.יהי רצון שיפוצו מעינותיכם חוצה ותזכו להגדיל תורה ולהאדירה.מענה נאדר טוב קולע אל המטרה לא יחטיא תענוג לנפש מהיר וישר וברור.זכות התורה תעמוד לכם ולזרעיכם אחריכם ונזכה לאקמא שכינתא מעפרא בביאת גואל צדק ברחמים ועם ישראל ישכן לבטח בארצו על התורה ועל העבודה בביהמק אכי״ר.

  2. לכבוד הרב
    אכן דברים נכונים וחשובים בכלל עצוב שמחפשות מצוות לא להן ולא עושות את שלהן
    בכל אופן יש לי שאלה לשם הלימוד
    שכותבים שצריך נקיות זה לא קשור לטומאה וטהרה נכון ? אשה נדה יכולה להניח תפילין?
    ואם כן האם זה רק עם יש לה טמפון או גם בתחבושת (האם דם שיוצא לבחוץ נחשב לאי נקיות או לא?)
    תודה רבה

  3. ועוד שאלה בבקשה
    קראתי בהלכות תפילין שצריך שהתפילין יגעו בשיער הראש ולא יהיה חציצה
    אבל אשה צריכה לשים כיסוי ראש הרי
    אז מה עושים עם הדין הזה?

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל