לתרומות לחץ כאן

חלות שנאפו בתנור יחד עם ההפרשת חלה

אפיתי בטעות חלות ביחד עם החתיכה של הפרשת חלה, האם מותר לאכול החלות, יש לציין כי החתיכה של החלה היה מתחת לתבנית של החלות.

תשובה:

שלום רב

אם החלה היתה עטופה היטב בנייר כסף יש להקל לאכול את החלות שנאפו עמה, אף שלכתחילה אין לעשות זאת, ויש לשורפה בנפרד, ומומלץ ביותר שלא לשורפה בתנור [בטח לא על התבנית] כיון שמצוי שהנייר כסף נפתח. אולם אם החלה לא היתה עטופה, אין לאכול שאר החלות שהיו בתנור אלא אם כן מדובר בהפסד מרובה [כגון שהיתה זו כמות גדולה של חלות ואין בנמצא חלות אחרות, וכיוצא בזה.

מקורות:

ראה שו"ע ורמ"א יו"ד סי' קח סעי' א, ומש"כ לגבי תנור סתום כמו תנורים שלנו.

הצטרף לדיון

6 תגובות

  1. מאוד מעניין לי קרה כמעט אותו דבר ושאלתי כמה רבנים והתירו בשופי בלי להבדיל בין עטוף או לא. האם טעו? האם אפשר להביא יותר מקורות?
    פשוט אם טעו אני רוצה לתקן אותם.
    המון תודות.

  2. עליתי הנושא בכולל ולכאורה אין בזה שום בעיה.

    ראשית ממה שעולה בשו"ע ריש סי' קח ובט"ז ובפרמ"ג סקי"ח וחוו"ד, שבפת נקטינן כי ריחא לאו מילתא היא, אם כי בשאר דברים יש להחמיר כי אין אנו בקיאין בין כחוש לשמן עיי"ש באחרונים ובסי' ק"ה.
    ועי' בשו"ע או"ח תס"א ס"ה שאם אפה חמץ עם מצה באותו תנור לא נאסרה, ובמ"ב שם סקכ"ב מסיק שאפי' בתנור 'קטן וסתום' ואפי' היו נילושים בשמן וכדו' אין לאסור חוץ אם נגע צריכים להוריד כדי נטילה עי"ש. וכ"פ בספר דרכי הלכה פ"ח ד ובהערה ז, ועוד פוסקים, לגבי תנורים בזמננו.

    השאלה מאיפה כבוד הרב לקח בתנורים בזמננו יש זיעה, [המ"ב מדגיש תנור קטן וסתום וזה בדיוק תנור בזמננו] ובפרט באופן שלא עושים טורבו. ואפי' לדעת המ"א בתס"א שמחמיר בנילוש בשמן, למה שלא יעזור שאלה בחלה.

    אשמח לשמוע תגובתכם.

  3. ראה במשפטי ארץ במקום שציינתי שכותב שכך נהגו להורות כיון שלכתחילה חוששים לדעות שריחא מלתא וגם החוש מראה שיש בצקים שיש בהם זיעה ממש ולא רק ריחא [אף שתלה זאת במחלוקת מהי זיעה, האם אדים בעלמא או רק כשיש חשש שיצטברו בגג התנור וינטפו למטה בחזרה שזה לא שייך בתנורים שלנו]. אמת שיש שהקלו בזה בתנורים שלנו כמובא בס' אוהל יעקב בסי' קח שם. ואכן צ"ע מדברי המשנה ברורה שציינתם. ננסה להפנות לרב המחבר הערה זו.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל