לתרומות לחץ כאן

קבלת שבת לפני פלג המנחה

שלום וברכה.
אני נוהג לקבל שבת לפני פלג המנחה בהדלקת נרות ואמירת קבלת שבת.האם יש לי על מי לסמוך?

תשובה:

שלום רב

ברור שלהלכה אין על מי לסמוך בזה, ומי שמדליק נרות קודם פלג המנחה ברכתו לבטלה. אכן קיימת שיטה שזמן התוספת הוא שעתיים זמניות קודם הלילה ולא רק שעה ורבע, כמובא בב"ח בסי' רסא בדעת הרא"ם ותרומת הדשן, ראה שם בהרחבה. קודם שעתיים אלו אין שיטה שמאפשרת קבלת שבת. שוב להלכה, אין טעם לקבל שבת לפני פלג המנחה.

הצטרף לדיון

6 תגובות

  1. אני כתבתי את דברי על פי המשנה ברורה בסי' רסא ס"ק כה: "אבל אם קיבל שבת לפני פלג המנחה אין בקבתו כלום", וכך נראה מפשטות דברי הרמ"א.
    דברי ערוך השלחן אכן לא היו ידועים לי והם מחודשים מאוד, שחילק בין קבלה בפה שאינה מועילה לקבלה בתפילה.
    והפלא העצום הוא, שכן מקורו של ערוה"ש הוא בתרומת הדשן ושם כתב במפורש שאי אפשר להתפלל ערבית ולקבל שבת לפני פלג המנחה, אלא שהביא שהיו נוהגים להתפלל מוקדם מאוד ופירש זאת בשני אופנים: או שסברו שחישוב פלג המנחה שונה [שעות היום בקיץ ארוכות ושעות הלילה קצרות, עיי"ש] או שאכן לא נהגו כהלכה, רק משום תשות הכח שירדה לעולם לא מיחו בהם חכמים, אבל באמת לא הועילה קבלתם ולא יצאו ידי חובת תפילה, עיי"ש. וא"כ מנין למד ערוה"ש את דבריו?

  2. איני יודע מה המקור של ערוה"ש, רק שמעתי בשיעור של הרב אשר וייס שהתיר בשעת הדחק לקהילה מסוימת בחו"ל והביא את דברי הערוה"ש.

    עכ"פ לא ראיתי את התרומת הדשן בפנים, אך מדוע הרב כותב שזהו מקור דברי העה"ש? לא ראיתי שהוא מציין זאת.

  3. אגב לא הבנתי מה התכוון הרב באומרו שעה"ש חילק בין "קבלה בפה שאינה מועילה לקבלה בתפילה". מה שאני הבנתי מדבריו הוא שגם למי שמתיר לעשות תנאי בהדלקת הנר, מודה שבתפילה לא מועיל תנאי ובע"כ מקבל את השבת.

  4. ז"ל ערוך השולחן אורח חיים הלכות שבת סימן רסג סעיף יט בסוף דבריו:
    וכן אם אמר זה [מזמור שיר] קודם פלג המנחה אפשר שאינו קבלה [להמג"א בסי' קס"א סק"י בשם רי"ו] אבל בתפילה פשיטא דהוי קבלה, וכן מצינו לקדמונים שהיו מתפללים ערבית כג' שעות קודם הלילה וקבלו עליהם את השבת [עיין תרומת הדשן סי' א' ושבות יעקב סי' חלק ב' סימן כ']:

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל