לתרומות לחץ כאן

זכויות יוצרים בשירים וברעיונות

שני שאלות הקשורות לזכויות יוצרים.
א. ראיתי באתר שאחד הרבנים כתב, שהחוק מתיר להעתיק שירים או להורידם מהאינטרנט לצורך שימוש אישי, באיזה חוק מדובר, עד היום הבנתי שהחוק אוסר להעתיק בכל אופן גם לצורך אישי בלא תשלום.
ב. חברה מסויימת משווקת מכשיר לטיפול בבעיה רפואית מסויימת, לאחר תקופת שימוש במוצר גיליתי שבעצם את פעולת המוצר ניתן לבצע בדרך אחרת ללא צורך במכשיר שלהם שעולה כ-1200 שקל, אך למעשה הרעיון שלהם הוא רעיון יפה לטפל בבעיה באופן הזה. הייתי רוצה לפרסם לציבור את הדרך הפשוטה שמצאתי, שלא לשם ממון אלא לשם חסד, האם יש בכך פגיעה בזכויות היוצרים? השאלה מורכבת משני שאלות: א. האם מותר להשתמש ברעיון של מישהו אחר ולשווק אותו חינם. ב. האם בכלל יש זכויות יוצרים על רעיון לצורת טיפול, כשהזכויות מעוגנות, כך מסתבר, רק ביחס לחיקוי המכשיר והשימוש בו.
אודה לכם אם תוכלו למסור לי תשובה מנומקת.
יישר כח.

תשובה:

שלום רב,

אני מתנצל על האיחור במתן התשובה,

א. לפי פקודת זכות יוצרים סעיף 3ג מותר להעתיק קלטת לשם שימוש פרטי וביתי שלא למטרות מסחריות. סעיף זה עדיין תקף אף לאחר החלת חוק זכות יוצרים התשס"ח. בבש"א (כפר-סבא) 4804/02 נקבע על ידי רשם בית המשפט שאף דיסק שווה לקלטת ויש להחיל את החוק אף עליו. אבל ישנם משפטנים הטוענים שיש לצמצם את החוק רק לקלטות. מסתבר שאין הבדל בין דיסק שמע להורדה מהאינטרנט.

ב. אין זכויות יוצרים על רעיונות ופטנטים. יש אפשרות לרשום פטנט אצל רשם הפטנטים ולמנוע מיצרנים מלהשתמש במשך 10 שנים בפטנט.
עם זאת, השאלה היא אם ראוי לעשות חסד עם הציבור על חשבון פרנסת בעל הרעיון. לכאורה תלוי בהיקף רווחיה של החברה המייצרת את המכשיר.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל