התחייב למקסם רווחים ולא פעל כפי הנדרש וגרם להפסדים

בס"ד
א. מהם העקרונות ההלכתיים שבהם ניתן לומר שפלוני פעל בחוסר תום לב בעניין כספי? שפלוני עשה עוול ממוני?
ב. אדם שנתבקש למקסם רווחים בהסכם חוזי ע"י שקידה סבירה, לא עשה כלום: במשך 4 שנים היה אדיש גמור לפי עדויות ומסמכים שנבדקו ע"י רואה חשבון, וגרם להפסדים כספיים גדולים. האם הוא צריך להחזיר את הכספים שהביא להפסדם?

תשובה:

שלום רב,

אני מתנצל על האיחור במתן התשובה,

אין מקום לתביעה אלא אם כן ברור מה היה עליו לעשות והוא לא עשה. התחייבות למקסם רווחים לא אומרת הרבה, משום שהוא יכול לטעון שהוא הוא היה סבור שהדרך שבה פעל עדיפה. הרי תמיד קל יותר להיות חכם אחר מעשה.

אם מדובר בנזק ישיר, הרי הוא חייב. אם מדובר בנזק עקיף שלא היה בהכרח שיגיע, הרי הוא פטור. אם מדובר במניעת ריווח, הרי זה תלוי במחלוקת הפוסקים.

מקורות:

עיין בטור חו"מ סי' צה מחלוקת הר"י הלוי והרמ"ה ועיין בנתיבות סי' שו סק"ו.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. הגמ' בב"מ מובא בנתיבות שצויין. לעניין הדין שבשו"ע סי' קפג עיין בנתיבות שם סק"א. דברי החזון איש אכן ראוי לציין.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל