לתרומות לחץ כאן

איך מתקנים ברכה לבטלה?

בס"ד
שלום כבוד הרב,ברשותך אבקש לשאול,אתמול ובשבועיים האחרונים,בשגגה יצא לי לומר מספר פעמים ברכת "בורא נפשות" במקום ברכת "אשר יצר".שמתי לב לזה רק בסוף הברכה. מיד אמרתי את הברכה המתאימה אבל ברור לי שהברכה הראשונה היא ברכה לבטלה. כבוד הרב,האם יש תיקון לדבר?האם יש לך עצה טובה לתת לי כדי להימנע עד כמה שניתן שחלילה מקרה כזה לא יחזור?
תודה רבה ומחילה על הטירחה.

תשובה:

שלום רב

אדם שאומר ברכה לבטלה בטעות, אומר אחר כך "ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד", ובכך הוא בעצם מגלה דעתו שאין כוונתו חלילה לזלזל בכבוד שמים אלא להרבות כבוד ה' בעולם, ומתוך כוונה כזו אמיתית הוא מתקן את טעותו. כמו כן אם רק התחיל בברכה ואמר ברוך אתה ה', ימשיך "למדני חוקיך", שזהו פסוק בתנ"ך, ובכך בעצם נמצא שלא עשה כל עוולה כיון שאמר פסוק שלם ובאופן זה מות להזכיר שם ה'. העצה הטובה ביותר שלא להכשל, היא להתרגל לחשוב מעט לפני שמברכים… אולם זו באמת עבודת חיים שכל מעשינו יהיו מתוך מחשבה מדוקדקת וזה אינו קל כלל, אבל שווה להתאמץ כמה שיותר.

בהצלחה רבה לכולנו!

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. ומה לגבי השלמה לפסוקים שלמים אחרים אם אמר ברוך אתה ה' אלוקינו… האם צריך להשלים לפסוק "ה' אלוקינו אתה עניתם קל נושא היית להם ונוקם על עלילותם" או ה' אלוקינו כרת עימנו ברית בחורב". לא ראיתי שהרבה מזכירים אפשרות זו- ואולי צריך לומר שמעבר להשלמה ל"למדני חוקיך" לא דרשו זאת בפוסקים והתיקון היחיד האפשרי הוא באמירת "ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד"?
    ובכלל, אם עבר זמן של תוך כדי דיבור יכול להשלים לפסוק?

  2. הצעה זו בהחלט נזכרת בפוסקים, ראה צל"ח ברכות לט ב, שאם אמר אלהי ולא המשיך נו, יאמר יראל אבינו מעולם ועד העולם, וראה עוד אפשרויות בכף החיים בסי' רו.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל