לתרומות לחץ כאן

אחות ש'השתלטה' על האב הקשיש כדי לזכות בירושה

בס"ד

לכבוד הרבנים הנכבדים,

אבקש מכם סיוע מה עושים במקרה הבא.
מדובר בשני אחים ואחות שלאביהם האלמן בית ומשק חקלאי באחד המושבים.
האב רשם צוואה בשנת התש"ס שבה חילק את רכושו שווה בשווה בין שלושת ילדיו.
כפי הנראה, בשנת התשע"ג עברה האחות לגור בבית אביה לאחר גירושיה מבעלה. היחסים בין האב לשאר הבנים היו תקינים וטובים.
בשבט התשע"ד ביקשו שני האחים מאחותם לקבוע עימה פגישה לליבון העניינים בנושא הטיפול באב הקשיש והחולה. כעבור מספר ימים מהפגישה, קיבלו שני האחים צו להתייצב בבית המשפט לענייני משפחה, שם פסקה להם השופטת צו הרחקה מבית האב לשלושה חודשים. האחות תבעה את אחיה בשמה וכאילו בשם האב להפסיק להטרידם – וכוונת האחות היא ברורה – לנתק את האב משני בניו האחרים, כדי שתוכל לשנות את הצוואה ולרשת את הנחלה כולה. מאז, בית האב סגור ומסוגר, אין מענה טלפוני, וכולו נתון תחת מרותה המתעמרת של האחות.
באחד הימים לאחר פסח התשע"ה התקשר אחד האחים (שגר מול בית האב במושב) לאחיו ודיווח לו שראה ניידת משטרה ו"חברה קדישא". התברר שהאב נפטר והובל לקירור באחד מבתי החולים. הפטירה היתה בבוקר והוא נקבר למחרת לפנות ערב. אם לא היה האח רואה את הניידת בבית האב – אולי לא היה יודע שאביו נפטר. האחות בקור רוח ניתקה את האב לחלוטין, ואפילו במותו לא זכו האחים להיות לצידו.
אציין שהאחות חילונית, אח אחד חילוני ואח אחד דתי. האח החילוני משתף פעולה עם האח הדתי ושניהם יחד מתמודדים בבתי המשפט מול האחות. האב היה דתי, וברור לכל שלא נישל את האחים (כולל האח הדתי) מהירושה. כל סדרי הלוויה היו בפיקוחה הכפייתי של האחות (רק ביררתי במועצה הדתית שהקבורה במושב תהא יהודית ונרכשו עבורו תכריכי פשתן).

בשברון לב אשאל את הרבנים מה עושים? כיצד מונעים את השתלטות האחות על הירושה הגנובה? ובענייני האזכרות לנפטר והקמת המצבה – האם לערוך אזכרות ללא האחות, ולתת לה להקים מצבה כרצונה?

תשובה:

שלום רב,

אני מתנצל על האיחור במתן התשובה,

אני מבין שמדובר במצב כואב מאוד ועל אף שהייתי מאוד רוצה לעזור, אין לי אפשרות וזאת משתי סיבות. אינני יודע על איזו צוואה החתימה האחות את אביהם. וגם אני מניח שהאחות תדון עם האחים בבית משפט ולא בבית דין, כך שהם זקוקים לייעוץ משפטי ולא הלכתי.

על האחים להיות ערים ולבקש מידידיהם לדווח להם אם יש פרסום בעיתונים ובילקוט הפרסומים על בקשה לקיום צוואה שהוגשה.

אין בעיה הלכתית לערוך אזכרות ללא השתתפות האחות. ראוי שיזמינו אותה, אבל השתתפותה אינה קריטית.

לגבי נוסח המצבה יש לבקש מרב היישוב שיעזור בניסוח המצבה ואף יציע את עזרתו לאחות.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל