לתרומות לחץ כאן

בצל שטוגן בסיר חלבי ועירבו בו בכף בשרית / רחיצה ביום טוב / בסיס לדבר האסור

שלום רב לרבנים שליט"א
1. עגלת תינוק שיש ארנק בכיסוי האחורי של העגלה או בסל שמתחת העגלה. האם כל העגלה היא בסיס לדבר האסור? האם הכיסוי האחורי או הסל שמתחת הוא חלק נפרד מהעגלה וטפל לה ואין דין בסיס כמו כיסי המכנסיים שטפלים לבגד או כמו כיס החולצה שהוא חלק מהבגד והוי בסיס?
2. השנה יחול במוצ"ש חג השבועות. אם חיממתי מים ע"י שעון שבת שידליק את הבוילר בשבת האם יהיה מותר לי לרחוץ בהם כל גופי ביו"ט כדין מים שהתחממו בהיתר [גרמא מותרת בכל המלאכות באה"ל סימן של"ד סכ"ב] כמו שהרב עובדיה מתיר לרחוץ כל גופו במים שהוחמו ביו"ט ע"י דוד שמש [הליכות עולם ח"ד עמודים רח – רט. חזו"ע יו"ט עמודים מא -מב. דלא כאו"ל ח"ג פכ"א הלכה א שאוסר בהנ"ל שדינם כמים שהוחמו ביו"ט או בשבת וכ"כ או"ל ח"ב פרק ל"ה ה"א] ?
מה הדין לאשכנזים בבצל שטוגן בסיר חלבי שאינו בן יומו וערבבו את הבצל במהירות מיד בכף בשרית שאינה בת יומא? מה דין הבצל ומה דין הקדרה? האם מותר לאכול את הבצל גם עם בשרי או חלבי או רק אם מאכל סתמי?

בברכת התורה ולומדיה,
תשובה:

שלום רב

א. סל העגלה ודאי נחשב כמו כיס המכנסיים, כיון שהוא תפור לעגלה כחלק טפל ואינו מגוף העגלה, לגבי הכיסוי האחורי הכל תלוי בנסיבות וכאמור.

ב. ספר הליכות עולם אינו בידי כרגע, אבל אני מניח שהגר"ע יוסף בזה לשיטתו שמים חמים בדוד שמש דינם כמים שהוחמו בחמה עצמה, וממילא, כשם שהתיר התהילה לדוד לרחוץ כל גופו במים שעמדו בשמש עצמה בתוך כלי כך גם בדוד שמש. אולם ידוע שרבים חלקו בזה וסברו שדוד שמש דינו כבישול בתולדות חמה, וראה עוד מש"כ בזה בשמירת שבת כהלכתה מהדורה חדשה פרק יד הערה יז, וראה עוד תשובות רבות באתר בענין רחיצה ביום טוב.

ג. אם כדבריך שהעירוב בכף היה מיד כאשר הבצל עדיין חריף, ואין פי שישים בבצל כנגד הכף, אזי הבצל אסור באכילה ויש להכשיר את הכלים. כיון שלמנהג האשכנזים מחמירים בדבר חריף גם באינו בן יומו [ואגב גם למנהג רבים מפוסקי ספרד אין להקל בזה אלא במקום הפסד מרובה].

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל