לתרומות לחץ כאן

כמה שאלות בענין קידושי שחוק

שלום רב.
היו כמה אנשים במקום. לקחתי את הטבעת של אחת הבנות שהיו שמה ואני לא זוכר בדיוק מה היה אם אמרתי את כל המשפט ״ הרי את מקודשת לי״ או שאמרתי שיש כאלה שאומרים הרי את וכו'. היה שם עד אחד לא שומר מצוות. והיו שם במרחק עוד כמה אנשים שאינם שומרי מצוות  שלא שמו לב מה קורה שמה..אחרי זה שיחקתי עם הטבעת כמה זמן היא נפלה על הרצפה ואחרי כמה זמן שמתי לה חזרה על האצבע..מה הדין במקרה הזה אני ממש ממש בלחץ..

תשובה:

שלום רב,

אני מבין שודאי היום אתה מודע לחומרת המעשים שאם דברים כאלה לא משחקים, יש מקרים שיש לזה משמעות מרחיקת לכת כפי שאתה ודאי מבין.

לעצם השאלה, אני מבין שהיו במקום כמה אנשים, אבל רק אחד מהם שמע את האמירה הרי את מקודשת וראה את הנתינה. אבל השאר לא ראו ולא שמעו, ובכל אופן, אפילו אם אחד מהם במקרה ראה ושמע, אתה לא היית מודע לכך שהוא רואה ושומע. לכן אין צורך לחשוש לקידושין אלו.

א. עד אחד שאינו שומר מצוות הוא פסול לעדות, ואין צורך לחשוש לקידושין בפניו, קידושין בעד אחד זה רק חומרא שהביא הרמ"א בסי' מב לחשוש לקידושין אלו, אבל לא במקרה כזה, ובודאי לא לספרדי שהשו"ע לא הביא את השיטה הזו שחוששים גם לקידושין בע"א.

ב. כתב בשו"ע שם סעי' ג', אדם שקידש אישה ולא היה מודע לכך ששני עדים העומדים מאחרי הגדר שומעים ורואים את הקידושין. אין חשש קידושין, משום שאדם יודע שאין קידושין אלא בפני שני עדים. ואם לא היה מודע לכך שיש שם שני עדים, כנראה שלא התכוון ברצינות.

ג. בודאי יש גם משמעות לכך שגם שאר האנשים שהיו שם אינם שומרי מצוות.

ד. אם שניכם לא התכוונתם לשם קידושין, זה עוד סיבה לומר שאין לחשוש לקידושין במקרה זה, אבל סיבה זו לא יכולה לעמוד בפני עצמה ללא הטעמים הנוספים. בגלל שזה תלוי בנסיבות ראה בפתחי תשובה סי' מב סק"ג בשם הנודע ביהודה.

ה. אם האמירה היתה הרי את מקודשת לי, ולא נאמר בטבעת זו, זו לא סיבה שלא יתפסו הקידושין ראה סי' כז סעי' ד'. אולם אם נאמר "יש אנשים שאומרים הרי את מקודשת לי" יש מקום גדול לומר שאין זו לשון של קידושין, שהרי אין כאן אמירה ברורה כלל. אלא סיפור דברים שיש אנשים שעושים כך.

ו. גם העובדה שלקחת את הטבעת מאישה אחרת שנכחה במקום. אם היא היתה מודעת לכך שזה לצורך קידושי השניה, גם זו לא סיבה לעכב את הקידושין, כמו שכתב בשו"ע שם סי' כח סעי' יט שהמדקש בטעת שאולה שהושאלה לצורך קידושין, (כך הסביר הרא"ש בקידושין פרק שני סי' מב) הרי זו מקודשת. אמנם הרשב"א בתשובה חולק על כך, אבל אין צורך להרחיב בזה בגלל הסיבות האמורות לעיל שבמקרה זה אין צורך לחשוש לקידושין.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל