לתרומות לחץ כאן

האם אפשר לאכול בפסח אצל ההורים שאינו שומרים תורה ומצוות

שלום רב.
אנחנו בעלי תשובה כ15 שנה עם ארבעה ילדים. ההורים חילונים ,לא אוכלים נבלות וטרפות ובשר וחלב ביחד , משתדלים לשמור על רמת כשרות מסויימת אבל רחוקים מהבנה וקיום אמיתי של מטבח כשר.
אימי שתחיה מדמיינת שאצלה המטבח כשר הרבה יותר ממה שהוא באמת ,ותמיד "אונסת " אותנו בכל מיני פתויים ואמתלאות לאכול אצלה ,אמנם אנחנו מגיעים אליהם כפעם בחודש וגם אז לא לארוחה גדולה ,אבל בכל זאת יוצא לנו להכניס לפה דברים שלכאורה כשרים אבל יכולים להיות בהם הרבה בעיות .
אנחנו גם מכירים כמעט את כל הסניפים להקל . ובכל זאת מרגישים לא טוב עם העניין.
עכשיו בפסח הבעיה גדולה פי כמה ,למרות שהם מבחינתם עשו מאמץ לנקות את הבית ,גם עשו מכירה וביטול ,יש להם כלים מיוחדים וכו..
אבל אנחנו לא יודעים בדיוק מה נעשה כי אין לנו בקורת על מה שנעשה שם .

איך להתייחס למצב כזה בכלל ובפסח בפרט.

תודה ומועדים לשמחה.

תשובה:

שלום רב,

הרושם הוא שאתה יודע אין הבעיות ומה הסיניפים להקל בסיטואציה כזו או אחרת. אבל אינך מפרט בדיוק ממה אתה חושש לכן אני אנסה להשיב באופן כללי.

בסיס ההיתר לאכול אצל אדם קרוב משפחה שאינו שומר על כשרות\ הוא כפי שכתב באגרות משה שאם אתה סמוך ובטוח שהאמא לא תכשיל אותך במאכלות אסורות, אתה יכול לסמוך על נאמנותה, למרות שמעיקר הדין החשוד על הדבר אינו מעידו, ואינו נאמן באותו ענין. בפרט מחלל שבת שאינו נאמן בכלום.

אולם כאן לגבי פסח, נראה שברמת האמינות אתה סמוך עליה, אולם בכל זאת אתה כותב "אבל אנחנו לא יודעים בדיוק מה נעשה כי אין לנו בקורת על מה שנעשה שם". אני מניח שכוונתך לחשש שמא אינה יודעת היטב, או שאינו מודעת ל"חומרא" כזו או אחרת, שלפעמים זה בבסיס ההלכות ממש. במצב כזה, לכאורה נשמט על בסיס ההיתר לסמוך עליה שזה אכן כשר לפסח. לכן, לכאורה צריך לחלק בין מאכלים שאינך חושש עליהם ובין מאכלים שיש לך חשוש כאלה ואחרים אם הם אכן כשרים.

אני לא מכיר את האמא, ואת היחסים ביניכם. אבל יתכן שכדאי להמתין עד לאחר הפסח, ואז לנסות לדבר על ליבה שתבין אותכם שבפסח אתם או רוצים להיות מעורבים יותר במטבח – בגלל ההלכות המרובות שאתם יותר "חיים" אותם, או פשוט בחג להיפגש אצלכם בבית. אם זה יהיה לאחר החג ולא כעת, יש סיכוי טוב יותר שהיא תסכים לכך ותבין אותכם, בפרט שאתם ממשיכים לאכול אצלה מידי פעם במהלך השנה, אז היא תבין שפסח זה שונה.

בהצלחה ומועדים לשמחה

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל