שלום לכבוד הרב
האם מותר לאכול עוגיות פפושדו בפסח?
תודה
תשובה:
שלום רב
בנוגע לעצם הנושא של אכילת מצה עשירה בפסח, יוע שנחלקו השולחן ערוך והרמ"א, מנהג האשכנזים לחשוש שמא מי פירות מחמיצים מיד אלא שדינם כחמץ נוקשה שאין בו חיוב כרת, וכשיטת רש"י בענין, ואילו השולחן ערוך נקט כדעת הסוברים שמי פירות אינם מחמיצים כלל. ראה סי' תסב סעיף ד. הבעיה הגדולה היא, שכידוע, כאשר יש מי פירות מעורבים במים, הם ממהרים להחמיץ הרבה יותר ממים לבד, ובמהלך אפיית העוגיות תמיד יש מעט מים בכלים וכדומה וקשה מאוד להשגיח על כך. אלא שבביאור הלכה בסי' תסב הביא שיש סוברים שאם יש במי פירות פי שישים כנגד המים מותר לאפות כך לכתחילה, אך רבים אוסרים, כמובא בשדי חמד מערכת חמץ ומצה סי' יג ס"ק י בשם השל"ה ומשנה למלך ועוד.
בעיה נוספת יש בעוגיות אלו, שיש בהן חומר הגורם לתפיחה, ויש שאמרו שעל חומר זה אין לנו מדברי חז"ל להקל. לכן כדאי מאוד להמנע מאכילת עוגיות אלו בפסח שודאי אינן מהודרות, אולם המיקל יש לו על מה לסמוך, וידוע שהוראת הגר"ע יוסף זצ"ל היתה להקל בזה.
בהצלחה
והגר"מ אליהו זצ"ל אמר שזה (קרוב ל) חמץ גמור.
איך אפשר לומר בדבר שהוא ספק חמץ שהמיקל יש לו על מי לסמוך? הרי יש צד שהוא אפי' ספק דאורייתא.
אכן כדאי להמנע מאכילת עוגיות אלו, אבל הגר"ע יוסף התיר זאת, ומי אני ואתה שנאמר שאין על מי לסמוך…
לא אנחנו אומרים הגאון הרב מרדכי אליהו ע"ה, גברא רבא אמר מילתא.
ואין הכי נמי. ניתן לעיין באריכות כאן בעניין זה.
https://forum.moreshet-maran.com/threads/%D7%9E%D7%A6%D7%94-%D7%A2%D7%A9%D7%99%D7%A8%D7%94.197/
השאר תגובה