לתרומות לחץ כאן

מוצר חדש לצליית כבד

שלום לרב המשיב. ישנו בשוק מוצר חדש לצליית כבד. וזה תיאורו: מדובר בתבנית במידות של כשלושים X עשרים ס"מ. גובה התבנית מעט יותר מ-2 ס"מ וברומו פרושה רשת (מתפרקת). בתבנית עשרות חריצים המגביהים את המשטח אלכסונית ומחריצים אלו חודרת האש לתבנית [הליכלוך יורד לתבנית במאונך ואיננו סותם החריצים].
את התבנית מניחים על חצובות הגז, וכמובן חוסכת לכלוך וגם אין צורך להחזיק את המתקן.
השאלה שלי נוגעת לתבנית. תחילה סברתי, שבכל צלייה התבנית נטרפת – ויש להכשירה בליבון חמור. אך לאחמ"כ הרהרתי שבעצם כבר בתוך-כדי הצלייה התבנית נטרפת, וא"כ היא מטריפה את הכבד הנצלה מהעשן העולה ממנה. ואם נסמוך על כך שהתבנית כל הזמן 'מלבנת' את עצמה – א"כ אין צורך ללבנה בסיום השימוש, אלא רק לנקותה. אנא האירו עיניי.

תשובה:

שלום רב

התבנית הזו נעשית טריפה אולם מותר לצלות עליה כבד. וזאת כיון שהכבד כל הזמן מוציא את דמו ואינו בולע מחמת האש שתחתיו, ואילו התבנית צוברת בתוכה את הליכלוך והוא נבלע בה כיון שאינו זב מיד למטה, כך שלא שייך לומר שהיא מתלבנת כל הזמן. לכן הכבד נמצא על הרשת וזה בסדר כמו כל מנגל חשמלי אבל אסור לשים מאכלים בתוך התבנית.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. ייש"כ על המענה המהיר והמפורט. אך אנא יסולח לי, הואיל וללמוד אני צריך. אם הסכמנו שהתבנית טריפה, הרי בצלייה הבאה לוקח זמן עד שהכבד מתחמם באופן שפולט דם. ובזמן הזה הכבד בולע מהחום העולה מתבנית טריפה. אמנם כתבתם שהתבנית מותרת "כלל מנגל חשמלי", אך מה הטעם בדבר זה עצמו?
    והאם אין כלל צורך להחמיר וללבן את התבנית בין השימושים?

  2. מעיקר הדין כבר מהרגע הראשון הבשר טרוד לפלוט, אכן לכתחילה יש להחמיר ללבן את השיפוד בין צלייה לצלייה, אך בפוסקים נראה שאין זה מעיקר הדין אלא מחשש שמא ישתמש בו כך גם באופן שאינו פולט את דמו. כמו כן יש שכתבו שדם הפליטה אסור מדרבנן ובאופן זה לא החמירו. ראה בכל זה הרחבה רבה בס' אוהל יעקב סי' עו אות ט ובהערות שם אות כח.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל