לתרומות מתנות לאביונים לחץ כאן

הטעם שאין קוברים צדיק אצל רשע

שלום כבוד הרב. שמעתי כמה וכמה פעמים בשיעורי תורה שאדם שניקבר ליד מחלל שבת לא עלינו לא זוכה אפילו שנשמתו תעלה למעלה לתת את הדין ברמינן ושהוא סובל תמידית השאלה שלי איך אפשר לקנות קבר {וממי} ולודאות שהחלקה ומי שנקבר שם הם יראי ה ולפחות שומרי שבת. תזכו למצוות!

תשובה:

שלום רב,

הסיבה שאין קוברים מחללי שבת עם אנשים שאינם מחללי שבת מקורה היא בהלכה המופיע בגמרא (סנהדרין מז,ב) ובשו"ע שאין קוברים צדיק אצל רשע. לכן הנוהג היום לקבוע עפ"י שמירת השבת, שזוהי הדבר המרכזי ביהדות. המסמל את הקשר שלנו לבורא עולם, ולא סתם קבעו חז"ל שהמחלל שבת דינו כגוי בהרבה מהדברים.

הסיבה לכך שאין קוברים צדיק אצל רשע, מבואר במהרי"ל בדרשותיו (הל' שמחות) ובספר מהרי"ל החדש (ע' תרב אות י) כתב, דהטעם דאין קוברים רשע אצל צדיק כמבואר בגמ' סנהדרין (מז ע"א) הוא, כיון שלצדיק מגלים סודות ורזים הנגזרים מאחורי הפרגוד, וכשרשע קבור ליד הצדיק מונעים מלגלות לצדיק כדי שלא ישמע הרשע. ולכן אין ראוי לקוברם זה ליד זה". ובשו"ת פרי השדה (ח"ג סי' כט) כתב טעם אחר לגבי הא דאין קוברים צדיק אצל רשע, דהוא משום שהרשע סובל יסורים ועונשים גם בקבר. והצדיק הסמוך אליו – מצטער בצערו מפני רגש הרחמנות שבו, ולפי"ז כתב שם לדון, דאם קברו בטעות עכו"ם אצל צדיק א"צ לפנותו. כיון שאין הצדיק מצטער כשרואה את העכו"ם כשהוא נענש ע"ש היטב.

אולם אין צורך לחשוש, בכל בית קברות יש חלקות של שומרי שבת וחלקות של אינם שומרי שבת. כשרוכשים קבר צריך רק לברר האם זו חלקה של שומרי שבת או לא.

הצטרף לדיון

2 תגובות

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל