לתרומות לחץ כאן

האם ניתן לעשות פדיון הבן אצל כהן מחלל שבת

שלום לרב.
זוג שנולד להם בן בכור וצריכים לקיים מצוות פדיון הבן וייקחו כהן מחלל שבת בפרהסיה כיוון שהוא בן הזוג של אם האישה ולא נעים להם לא לקחת אותו. האם צריכים לעשות פדיון הבן עוד פעם עם כהן ת"ח (בצנעה) או שיוצאים ידי חובה בפעם הראשונה?
תודה.

שלום רב,

לא ניתן לפדות בכור אצל כהן שאינו שומר שבת. ואם פדו אצל כהן כזה. יש לפדותו שנית. לכן לכתחילה ודאי שאין לפדות אצל כהן כזה, אפילו אם בדעתו לפדותו אח"כ, משום שאיך הוא יכול לברך על פידיון שלא בטוח שחל. לכן כדאי לומר לו שנוהגים לקחת כהן תלמיד חכם.

מקורות:

ראה בשו"ת שבט הלוי (ח"ב סי' קעב) שנשאל בשאלה זו. והשיב שלא ניתן לפדות אצל כהן מחלל שבת. וביאר עפ"י דברי הרמב"ם (ביכורים פ"א הלכה א') כ"ד מתנות נתנו לכהנים וכולן מפורשים בתורה ועל כולן נכרתה ברית לאהרן וכל כהן שאינו מודה בהן אין לו חלק בכהנים ואין נותנים לו מתנה מהן". וכך מבואר בחולין קלב,ב וברש"י שם שכהן שאינו מודה בעבודה ובמתנות כהונה אינו זכאי בהן. ואם כך, מחלל שבת שדינו כגוי להרבה מההלכות, ודאי שאינו זכאי במתנות כהונה. וביאר, שאפילו שיש דעות שדינו כגוי זה רק מדרבנן, בכל זאת מאחר שמדרבנן ודאי שחייבים לפדות שוב. ניתן לברך שוב על הפידיון.
וסיים: "ואף שראיתי בד"ת יו"ד סי' קכ"ב ס"ק י"ב הביא מתשובת בנין ציון החדשות סי' כ"ג שאין מחללי שבת דזמנינו נחשבין מומרים גמורים שמעשה אבותיהם בידיהם והם כתינוק שנשבה בין העכו"ם ע"ש, מ"מ צ"ע רב אם שייך זה באה"ק שאין לומר תינוק שנשבה לבין העכו"ם, ואם כי הוא תינוק שנשבה לבין החופשים מבני עמינו ה' ירחם, מ"מ מי לא יודע משבת קודש, ועוד הרי כבודו כותב שהוא גם אוכל נבילות וטריפות כנראה פקר בכולהו ע"כ בעניותי ההלכה נוטה כנ"ל דצריך לחזור ולפדות ואין צורך להאריך יותר בזה". וראה עוד באוצר פדיון הבן (פ"ו סי' יב) ובילקוט יוסף (שובע שמחות ח"ב עמוד רצז).

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *