לתרומות לחץ כאן

דברי קדושה במקום שיש ריח רע

שלום רב!

קבוצה שבאה לבקר באתר המבקרים של האשפה חירייה האם יכולים לברך שם על מאכלים ושתייה אע"פ שמגיע להם ריח משם? והאם זה שונה אם הם נמצאים ברשות אחרת בתוך אתר המבקרים ולא בחוץ? ומה יעשו אלו שעובדים שם האם בגלל שהם התרגלו לריח מותר להם לברך? ומה האיסור מצד ביזיון להזכיר שם ה' במקום מטונף א"כ אין הבדל אם התרגלת לריח או לא ?

בברכה,
תשובה:
שלום רב
שאלה זו עקרונית מאוד לא רק לגבי טיול כזה, אלא בכל המושבים בהם מגדלים פרות ובפרט תרנגולים שמבואר בשו"ע שצואתם מסרחת מאוד, ולהלכה הדין כך: כיון שנחלקו הפוסקים אם ריח רע הבא מרשות אחרת נחשב כריח רע שאין לו עיקר שמותר ללמוד תורה, בשעת הדחק כזו יש לסמוך להתיר, אולם לגבי ברכות ותפילה אין להקל אלא אם כן מתיזים דבר העושה ריח טוב.
אמנם, למיטב ידיעתי בחירייה עובדים כבר כמה שנים על הנקיון וכו', לכן אם הריח כבר לא מפריע, כיון שלא מדובר בצואה ממש אלא בריח של עיפוש, אפשר שיש להקל והכל לפי הענין.
מקורות:
על דעות החולקים בריח רע הבא מרשות אחרת ראה את הקדמת המשנה ברורה לסי' עט וכף החיים שם ס"ק א, וע"ע אבני נזר סי' יט על החילוק בענין זה בין תורה לתפילה. על ההיתר להתפלל לחר התזת ריח טוב כשהריח הרע בא מרשות אחרת, ראה כף החיים שם ס"ק כ.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל