לתרומות לחץ כאן

מספר שאלות בעניני תפילה

"שלום וברכה כבוד הרב :)

לא עבר לי תשלום על שרת אינטרנט שיש לי
כבר סידרתי את זה ברוך ה'! הגדילו לי את המסגרת, לפחות זמנית
רק שבפעם האחת שאני יודע עליה שהם ניסו לחייב אותי לאחר שעדכנתי אותם, לא הצליחו לחייב עדיין
כך שכנראה יצליחו בעזרת ה' או כבר הצליחו (רק שלא ראיתי חיוב בחשבון עדיין)
אני מניח שלוקח לזה זמן להתעדכן

הם לא סגרו לי את האתר
אז האם אני יכול להמשיך לערוך את האתר וכו'? או שכל רגע שאני משתמש באתר זה גזל ח"ו?

בנוסף, ברוך ה' זכיתי להתפלל בבית כנסת היום (עקב חרדה חברתית בעבר, קשה לי להתקבע) ונראה לי שזהו זה בעזרת ה' יתברך – סוף סוף אוכל להתפלל בבית כנסת ולא ביחיד כמו גלמוד.

1. אז אני רוצה לדעת אם אני עושה נכון, כשאני באמצע תפילת שמונה עשרה (ושאר הציבור הקדים אותי והספיק לסיים)
אסור לי לענות לקדושה, ברוך, עלינו לשבח, וכו', אלא רק כשאני מגיע ליהיו לרצון הראשון, האם אני צודק? אז לאחר היהיו לרצון הראשון כשאני עונה קדישים, מתי אני ראשי להמשיך? אולי בכל זמן שזה לא קדושה? ואם כן, אני יכול להתחיל להגיד לדוגמה ""אלוקי, נצור לשון מרע…"" ואז לעצור (כי נגיד שוב פעם קדושה) ולהמשיך אחר כך מאיפה שהפסקתי?
2. אני לא ממש הסתכלתי, אבל מזווית העין יש לי הרגשה שאנשים לא מתכופפים ב""מודה אני"", יכול להיות שהם מתכופפים אבל מעט? וכך נהוג אז כך לנהוג?
כי אני רגיל מהבית לכרוע ממש עד שהחוליות מתפקקות כמדומני

3. בזמן תפילה קוראים ""מודים אנחנו לך…"" כמדומני יש שני מודים, איזה מודים לקרוא? או שאולי בחזרת הש"ץ צריכים לקרוא את המודים השני, ובשמונה עשרה את המודים הרגיל? ""מודים אנחנו לך שאתה הוא ה' אלוקינו ואלוקי אבותינו לעולם ועד, צור חיינו…"" וכו'

4. אם הם סיימו כבר הכל! ואני הגעתי ליהיו לרצון הראשון, והתעכבתי והתעכבתי עד שהם כבר סיימו הכל… אני רשאי להמשיך כן? כולל עושה שלום במרומיו?
5. הם אומרים אמנים לאחר ברכת הש"ץ, צריך להגיד אמנים?

לאחר תפילת מנחה ברוך ה' יש תורה! האם אפשר להסתמך על מה שכבוד הרב מלמד שם? כמדומני שולחן ערוך
כי אני בעיקר הולך על פי התוספות של הרב מרדכי אליהו כמדומני, בספר קיצור שולחן ערוך של הרב גאנצפריד. אם הוא אומר הלכה ואני הולך על פיה, למרות שבספר שלי כתוב שינוי כלשהו – יצא חטא על ידי?

ועקב כך שנלחצתי קצת כשהם התקדמו, בפזיזות (שוב דבר בפזיזות לא טוב)
דילגתי על ברכת ""השכיבנו""
האם עלי לחזור? האמת שאני לא זוכר איפה הפסקתי

תשובה

שלום ידידי

א. תוכל להשתשמש באתר, הם גם יודעים שהתשלום לא נקלט והם לא ישכחו ממך…

ב. ברכותינו על כך שהתחלת ללכת לבית הכנסת זה מאוד חשוב לך, הן מהבחינה הרוחנית הן מהבחינה הגשמית חברתית, מצב רוח וכו'.

1. אכן, עד שלא אומרים יהיו לרצון אין לענות כלום, אלא לשתוק בזמן הקדושה והקדיש ולהרהר שאם זה לא נחשב הפסק אתה רוצה לצאת ידי חובה בשמיעת הקדושה ללא דיבור. לאחר יהיו לרצון קודם שסיימת את התחנונים, יש לענות רק את הפסוקים קדוש וברוך ללא הפיוטים שביניהם, ורק אמן יהא שמיה רבה ואמן של דאמירן בעלמא, וזאת גם באמצע התחנונים.

2. לא צריך להשתחוות במודה אני אלא במודים שבתפילת שמונה עשרה וחזרת הש""ץ.

3. אכן בשמונה עשרה אומרים מודים אנחנו לך ובחזרה את המודים השני – מודים דרבנן.

4. ברור שאתה ממשיך בתפילתך.

5. בודאי עונים אמן אחרי ברכות הש""ץ אבל לא כשאתה באמצע שמונה עשרה.

6. אינני מכיר את הרב, בכל מקרה של ספק תשאל אותו אם יש הבדל בפסיקה בין אשכנזים לספרדים. האשכנזים משתדלים להיות צמוד עם המשנה ברורה.

7. יש לחזור על השכיבנו."

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל